Olja trädäck med pigmenterad beckers elit olja

Hej!
Det står på burken att man ska olja in med ofärgad olja efter att man oljat in med pigmenterad olja. Hur länge ska man vänta tills man lägger på ett lager med ofärgad olja ?
Det framgår på burken att det ska vara över 7 grader när man använder oljan och att det inte ska regna under ett dygn. Finns det någon temperatur som inte ska understigas tex natten efter man lagt på oljan ?

Kommentarer

  • Hej Tommy

    tack för din fråga och tack för att ni valt vår Elit Träolja till er altan.

    Att lägga en ofärgad olja ovanpå den pigmenterade oljan är i första hand en rekommendation vid pigmentering av möbler. Detta för att minska risk att ytan när den är nyligen oljad släpper pigment som ev kan avfärgas på ljusa textilier.
    Detta skall då göras när oljan genomtorkat och tidigast efter ett dygn .(Vid bra torkförhållanden)

    De torktider som står angivet är optimala och är rekommenderade vid ca 20-23 grader och en luftfuktighet på max 50%.

    När det som nu är betydligt svalare så förlängs torktid och även antal dygn när regn ej bör komma på den oljade ytan bör utökas.

    Dygnets temperatur bör inte sjukna under 7 grader. Under 7 grader avstannar torkprocessen.
    Vi rekommenderar därför att om där finns risk för regn inom några dygn eller att temperatur riskerar att sjunka istället att avvakta med inoljning tills stabilare väderförhållanden råder.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Hej! Jag håller på att olja in min altan med Elit Träolja. Då vissa partier är,ljusare än andra kan jag kompensera färgskillnaderna med att använda två oljor, en ofärgad och Elit Ädelträolja. Men den senare blir ju rätt dyr på en altan. Min fråga är kan jag själv pigmentera den billigare Elit träolja.?

  • Hej Lennart

    Om du önskar använda ofärgad träolja på vissa partier och en olja som har en svag pigmentering på vissa delar så rekommenderar vi att du köper en burk pigmenterad Elit träolja istället.
    Ädel träolja har en liten pigmenterad ton men då denna är en annan typ av olja så avråder vi från att blanda dessa olika produkter på samma yta.

    Elit träolja kan pigmenteras efter önskad kulör och önskas en svag ton tex kan halvt recept av önskad nyans tillsättas.

    Bäst resultat får du dock om du slipar din altan jämn i kulör och använder samma pigmentering alt ofärgad olja över hela ytan.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Var kan man köpa pigmenterad trä-ojla?
    Har t ex Bauhaus det?
    Claes Holm
  • Hej Claes

    Tack för att du ställer din fråga till oss.
    Javisst kan du köpa detta hos Bauhaus. Alla våra återförsäljare kan på plats i butik nyansera och pigmentera vår Elit träolja och vår Elit Bio Terrassolja.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.