Nytt tryckimpregnerad trall och räcke, När kan man man behandla detta?

Ett nybyggd altan med ett räcke av tryckimpregnerat virke.
Om man vill måla räcket vitt och olja in trallen.
När kan man göra detta? Kan man göra det direkt?
Beckers Kundcenter

Kommentarer

  • Vi rekommenderar att avvakta en säsong och låta både trall och räck stå obehandlat.
    Då har de ämnen som finns i impregneringen urlakats vilket måste ske innan behandling kan göras.

    Virket måste vara tort vid behandling och fuktkvot i trä bör ej överstiga 16%.
    Fuktprovare för att enkelt kunna undersöka detta finns i de flesta återförsäljande butiker.

    Har ni ännu inte valt virke till ert staket kan ni istället välja ett icke tryckimpregnerat virke till staket, vilket till ytor som ska målas är att föredra.
    Då kan ni måla det samma säsong. Fuktkvot får dock fortfarande inte överstiga 16%

    Så här går ni till väga för att måla ett  staket av tryckimpregnerat virke

    • Tvätta av ytan med  Utomhustvätt
    • Slipa av hela ytan noga så att det yttersta lagret av trät, som under det år det impregnerade virket stått och torkat ut och blivit sol och väderutsatt slipas bort. Risken är annars att denna lite "flossiga" yta släpper när ni sedan målar på den.

    • Primex Plus Grundolja  läggs flödigt på alla ändträ och skarvar. OBS!  torka bort överflödig olja som ej drar in i trät. Överflödig olja får inte torka på ytan eller ligger kvar som oljig hinna.
    •  Grundmåla hela ytan ett varv med Primex Plus  Grundfärg
    • Måla 2 varv med   Perfekt Plus Fönster och snickerifärg önskad kulör.

    Behandling av Altangolv / trall på er uteplats

    • Tvätta av ert altangolv av tryckimpregnerad trall med vår Terasstvätt.
    •  När ytorna torkat helt, slipa av trallen så att träts porer öppnar sig och eventuella flossiga /lösa träfibrer  från grånat trä försvinner helt.
    • Därefter kan ni behandla ert altangolv med vår Elit Terrassolja eller Elit Träolja . Dessa går att få pigmenterade.
    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.