Nytt tak i badrum

Jag håller på och totalrenoverar ett badrum.
Vägg och golv kommer bestå av våtrumsmatta/tapet och där tar jag in hjälp. Dock tänkte jag spackla och måla det nya taket själv med er våtrumsfärg och hittar inga exakta besked på hur jag ska göra med förarbetet.
Jag har ert våtrumsspackel hemma och tänkte spackla över skruvar och skarvar med detta, men jag blir inte klok på om jag borde ha spackelremsor eller inte, och isf vilken sort?
Och sen undrar jag om jag borde ha microlit/målarmatta eller inte.

Kommentarer

  • Hej Martin

    Tack för din fråga
    I mitt svar har jag utgått från att taket är i normal takhöjd och att skivorna för våtrum av godkänt material. Dessa tak kan målas med VA-System (Vattenavvisande) och här krävs ej VT (vattentätt) som vid målning av vägg i duschplats etc.

    Vid målning med Va-system kan du om du önskar utesluta glasfiberväv.
    Microlit är ej godkänd att användas i våtutrymmen.

    Vid målning av tak rengörs och lagas eventuella skador med vårt Våtrums spackel och du sätter pappremsa .
    När underlaget är torrt, grundmåla med Våtrumsgrund och slutstryk därefter två gånger med VåtrumsTäck eller Scotte GT 20.
    Här kan du läsa mer om dessa produkter.

    Här i vår utförandeanvisning kan du läsa ytterligares kring målning i våtutrymmen.
    https://beckers.se/proffs/broschyrer

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg