Mörka kulörer som gör att träfasaden "smälter in i" trädgårdsgrönskan?

Hej
Har nu fått jättebra svar av Christina på val av färg så nu dags för val av kulör.

Huvudbyggnad i två plan från 1940-talet har NCS 2005-Y20R med engelskt röda fönsterbågar. Större tillbyggnad i ett plan ska få en dämpad mörkare nyans som gör att tillbyggnaden smälter in i trädgårdens grönska bra och inte blir så dominant (tillbyggnaden är 50 m2). Dessutom vill jag ha en visuellt tydlig skillnad mellan tillbyggnad och huvudbyggnad markerad med olika kulörer så att huvudbyggnaden ser mer "fristående" ut. Mörkt varmgrå är en tanke. Svart? Tillbyggnaden har idag vanligt fabriksmålade vita fönsterbågar men detta går ju också att ändra på.

Ser fram emot era förslag på kulörer!

Kommentarer

  • Hej Anki
    Blir glad av att höra att du  uppskattade vår tidigare konversation.

    För kulörrådgivning hänvisar vi i första hand till våra återförsäljande butiker då där de är allra bäst just på att ge kulörförslag.
    Hitta kontaktuppgift till butik här

    Detta beror till största del på att det är mycket svårt i text att "resonera" kring kulörer då vi alla har olika referenser till dem. (Dvs till vad som anses som mörkt , ljust , kulörstakt osv. Att bara beskriva en brunröd nyans kan ge väldigt många olika kulörförslag.)
    I butik kan ni tillsammans samtidigt som ni tittar på förslag just samtala om dem och justera dem efter hur den bild som just du har på din näthinna och hur du upplever de kulörer som visas.. I  de butiker som  har Hushälsaexperter har oftast  också specialutbildad personal som ibland även gör platsbesök för att just hjälpa till med kulörhjälp.

    Vi kan härifrån mer tipsa dig om våra färgkartor och vår inspiration som du finner på vår hemsida.  Samt ge mer allmänna tips kring kulörer över lag.
    När man tittar på prover för utomhuskulörer så kan man ibland uppleva dessa lite smutsade och nersvärtade. Det är just för att alla kulörta kulörer annars upplevs just lite mer färgstarka utomhus i dagsljus. Så när du söker bland kulörer så är det bra att välja dem från en utomhusanpassad färgkarta. Då vet du med säkerhet att de är just tänkta för ändamålet.

    Riktigt vita kulörer har även en förmåga att bli lite kritvita och behöver ofta få en liten nedtoning mot gulgrå eller grå hållet för att inte upplevas som stickigt vita.

    Något som är bra att tänka på är även att alla kulörer alltid påverkas av vad som finns runt om kring dem. Detta gör att en kulör kan upplevas på ett sätt på ett hus där grannarnas hus eller omgivningar har mycket varma toner så som gult , rött eller gröna kulörer med gult inslag för att tex i ett annat kvarter där grannarnas hus är mer åt det blå eller neutralgrå hållet upplevas väldigt annorlunda.

    Därför vill vi rekommendera att när du kommit så långt i din kulörval att du funnit en eventuell kandidat, provmålar den med hjälp av vårt provburkssystem.
    Måla upp kulör på en skiva som du sedan ställer upp och kan flytta runt din fasads sidor. Då får du en mycket bra uppfattning om hur den kommer upplevas uppmålad .

    Men för att ändå göra ett försök från oss utifrån de kulörer du nämner så skulle vi vilja tipsa dig om att gå på en mörkare variant av S2005-Y20R. Tex Våra kulörer Kajsa , Assar eller varför inte Lena som är den mörkaste av dessa. Alla dessa finns på vår hemsida. Då får du fortfarande harmoni med det övriga huset men en liten mörkare variant. Svart kan nog istället upplevas som dominant mot de övriga nyanserna.
    Kulören Lena kan du se här
    (Tänk dock på att olika bildskärmsupplösning kan ge olika återgivelse så titta alltid på även i butik.)

    Hälsningar
    Christina
    Kundcenter Beckers Färg

    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.