Möglig och illaluktande väggfärg.

Har en burk väggfärg som har stått ett tag och har fått mögel på ytan.
Kan man ta bort ytskiktet och använda färgen?

Kommentarer

  • Hej,
    tack för din fråga.

    Vi avråder från att måla med kontaminerad  färg.

    Det har troligtvis kommit ner bakterier som vuxit till i din färg.
    Om du målar med en färg som börjat mögla kan dessa organismer fortsätta att leva efter din färg torkat.

    De kan ha påverkat din produkts egenskaper samt kan ge upphov till icke angenäm doft.
    Vi rekommenderar att du istället tar med denna burk med färg till din närmaste återvinningstation för destruktion.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Hej ,jag behöver er hjälp.
    Det är så att min mamma har målat väggarna med riktigt gammal färg och nu luktar det illa i huset.
    Är det farlig och i så fall vad bör jag göra för att få bort färgen samt lukten ?
    Kundfråga
  • Hej Jalil

    Tack för att du ställer din fråga till oss.

    Denna typ av doft brukar avta över tid.
    Det doftar som mest när färgen är nymålad men avtar allt eftersom den blir genomtorr och härdar. Denna process kan dock ta några veckor innan färgfilm är helt genomtorr.

    Viktigt dock att man inte övermålar/målar om ytan innan den fått vädra ur då detta eventuellt kan förlänga den tid som ev krävs för att doft ska upphöra.

    Det man kan göra för att skapa bästa förhållanden för att torkprocess ska gå så snabbt som möjligt är att säkerställa att temperatur i rummet är ca 20-23 grader och att där finns gos luftväxling och syretillförsel.
    Ofta stänger man till dessa utrymmen vilket gör att luftväxling inte blir optimal.
    Öppna istället upp och vädra gärna ur rummet genom att öppna fönster att par tillfällen per dygn.
    Doften avtar över tid men det kan ta ett tag innan den är helt borta.
    Vi anser inte att detta kan anses vara farligt utan mer obehagligt.
    Är man allergisk mot något i de bakterier som fått tillväxt kan man ev reagera mot detta men där sker ingen i färgens sammansättning farlig kemisk reaktion.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Hej! Är i samma sits att ha målat med färg som uppenbarligen hunnit bli möglig efter tidigare användning och det luktar nu vedervärdigt på väggarna. Hur länge måste man vänta med att måla över (ska göra lager 2 men med nyköpt färg)? Färgen har torkat sen ett dygn men väggarna luktar vedervärdigt. Finns ingen risk att väggarna tagit skada?
    Stort tack!
    Marie
  • Hej Marie

    Tack för ditt mejl. Tråkigt att höra att ni fått problem vid er målning.

    Vi rekommenderar att du avvaktar med övermålning tills doft avtar. Det brukar ta ca mellan 2-3 veckor men kan variera mycket beroende på mängd och bakterie.
    Färg torkar på ytan snabbt men kan ta nåra veckor på sig att torka fullt ut.

    Om ytan torkat och färgens egenskaper inte verkar vara påverkade så brukar det inte vara några problem att övermåla när doften avtagit. Målar man innan doften vädrats ur detta lager finns risk att doft kvarstår över längre tid.
    Önskar man slutföra och måla om tidigare eller om färgen inte torkat eller ser ut som den ska och påverkats funktionellt rekommenderar vi att slipa bort den färg som målats.

    För att påskynda att ytan genomtorkar och doft avtar :
    Säker ställ en god ventilation men luftombyte i rummet. Öppna upp och vädra ur dagligen.
    Håll däremellan en normal rumstemperatur. Låga temperaturer förlänger torktid/härdningstid.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina