Mellanstrykning i januari i kall lada

Hej,

Undrar om det går att mellanstryka panelbrädor i januari om man håller sig inne i en lada som inte är uppvärmd?
Eller är det bättre att sätta upp dem endast grundmålade och lägga två strykningar till våren?
Ska måla med alkydfärg.

Kommentarer

  • Hej,

    Det idealiska är att måla i dagstemperaturer på 20-23 °C, ljumma kvällar och inte allt för kalla och fuktiga nätter. Då fungerar de flesta färger som bäst, både när de stryks ut och när de ska torka. Även ytan som ska målas måste vara torr och träets fuktkvot får inte vara högre än 16 %. Vi rekommenderar inte att måla om det finns risk för att temperaturen understiger 7 °C.

    Om du är osäker på hur kallt det blir i ladan, eller om trät eventuellt är fuktigare än 16% så är det bästa att vänta med att måla till nästa säsong.
    I det fallet skulle jag rekommendera att rengöra och grundmåla igen till våren för att vara säker på att ni får ett bra skydd.

    Med vänlig hälsning,
    Joanna

    Beckers Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.