Mellangrå

Hej!

Jag ska måla med mellangrå färg men tycker att de neutrala kulörrrna tex 4500-N blir blå och 4502-y blir brun. Har testat 4502-y och halverat mängden ockra (gul i den) men nu tycker jag den ser lila ut. Borde jag halvera rött också i den eller vad är det som gör den blir o se lila ut? Finns de någon annan kulör jag borde prova?

Kommentarer

  • Hej Maja,

    Beroende på burkstorlek kan det vara möjligt att be om halva receptet 4500-N och halva utav -Y.
    Sedan är det dock så att gråa och beigea kulörer är instabila i ton och effekten utav brytningen kan te sig olika i olika miljöer.

    Med vänlig hälsning

    Ulf