Målning av plank

Hej!
Jag ska måla nytt virke för att bygga ett plank. Jag tänker måla allt virke innan jag monterar för att få färg på alla ytor. Jag har blivit rekommenderad Primex Trägrund och Front oljefärg. Jag undrar om det är ett bra val med tanke på att alla sidor på virket målas?

Hälsningar
Clas

Kommentarer

  • Hej Clas

    Tack för att du väljer våra produkter och att du hittat till vårt forum och ställer din fråga.

    Det är ett mycket bra val av produkter. Det är viktigt att måla just dessa ytor som målas runt om med alkydoljefärg.

    Den produkt som har varit ett ytterligare fördelaktigt val är våra fönsterfärger.
    Front Oljefärg och våra fönsterfärger har samma egenskaper förutom att fönsterfärg är utformad för att ha ett som vi kallar "bättre kant häng".

    Med detta menas att när man målar så är just kanter svårast att få färg att stanna kvar på ytan. Ju mer /tjockare färgfilmyta färgen bygger här, ju bättre skydd.
    Här vill vi därför rekommendera dig att därför slipa av och runda av alla vassa kanter så har färgen lättare att bygga på ytan.

    Vid all plank och staketmålning är det viktigt:
    • att först även behandla alla ändträ med Primex Grundolja innan grundmålning.
    • Virket måste vara torrt och rent. Om virket är tryckimpregnerat måste impregnering få tid att laka ut ur trät. Om virket är nytryckt för året rekommenderas att man avvaktar en säsong innan målning. (Om så är fallet rekommenderar vi att du återkommer till oss för fler förarbetesmoment som då krävs inför målning).
    Ett nytt icke tryckimpregnerat virke kan målas direkt virket är tillräckligt tort.
      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter. Du kan även ringa in till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 0200-21 21 22.

    Hälsningar
    Christina

    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.