Målning av förgrundad ytterpanel

Vi har precis köpt ett hus från sekelskiftet som är i desperat behov av ny panel.

Övre delen av huset har stående dubbelfas och nedre liggande utanpå en timmerstomme.

Vi vill byta panelen nu på hösten och tittar därför på grundad panel . Vilken färg och vilken leverantör av färdiggrundad panel rekommenderar ni?

Kommentarer

  • Hej Jessica

    Grattis till er nya bostad! Vad spännande med ett sekelskifteshus!
    Här rekommenderar vi att ni till våren målar ert hus med vår Perfekt Oljefärg eller Front Oljefärg.

    Att denna årstid vid panelbyte välja en förmålad panel är ett av er mycket bra val.

    Vi ingår i Tikkurila Koncernen som tillhandahåller två val av förgrundade paneler vilka vi i första hand rekommenderar.

    Pinja Protect som är en grundfärg, vilken ni senare målar två varv med våra vattenburna alkydoljefärger.
    Ultra Pro 30 som är en mellanstrykningsfärg vilket innebär att den har både grundfärgsskydd och första varvet täckfärg. Ultra Pro kan då övermålas med 1 varv med Perfekt alt Front oljefärg.

    En mellanstruken panel är att föredra för ett ytterligare skydd om fasaden står omålad över en längre tid. En förgrundad panel bör alltid så snabbt som vädret tillåter övermålas och vi rekommenderar att om Pinja Protect används att övermålning sker inom 6-10 månader. Går längre tid rekommenderar vi att ytan grundmålas ytterligare ett varv.
    Tänk dock på att alltid tvätta av fasaden innan målning påbörjas.

    Om din bygghandel inte har tillgång till Tikkurila målade paneler rekommenderar vi att välja ett CMP märkt virke. CMP märkningen talar om att virket och den grundfärg som används håller en tillräckligt god kvalitét.

    Här är dock viktigt vid övermålning med alkydoljefärg att den grund som virket grundmålas med är godkänd för fler färgtyper än akrylatfärger.

    I den folder i Pdf-format som jag bifogar kan ni på sidan 3, läsa mer kring våra rekommendationer vid övermålning med våra Oljefärgssystem.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter. Du kan även ringa in till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 0200-21 21 22.

    Hälsningar
    Christina

    Christina Kundcenter Beckers Färg