Måla väggar i stuga

Vilka sorts färger kan man använda för att måla väggar invändigt av träpanel från 70-talet i sommarstuga?
Stugan är inte är uppvärmd på vintern?

Kommentarer

  • Hej
    tack för din fråga.

    Dessa ytor målas med våra vanliga snickerifärger för inomhusbruk

    Är panelen sedan tidigare omålad
    eller om där finns genomslag från kvistar eller andra missfärgningar.
    Applicera 1-2 gånger eller tills fullgod effekt uppnås, gärna med roller och släta ut direkt med pensel. Kraftigt missfärgat eller obehandlat trä skall alltid målas minst 2 gånger. Låt torka minst 24 timmar mellan strykningar. Längre torktid ger alltid bättre skydd mot genomslag från kvistar och de missfärgande ämnen som naturligt finns i trä.

    Är panel målad sedan tidigare
    :
    och där inte finns missfärgningar från kvistar etc:
    • tvätta ytan med Beckers inomhustvätt, torka noga bort rester från tvätt och andra ev tidigare använda rengöringsmedel.
    • Matta ned ytan med fint till medelfint sandpapper och slipa bort all löst sittande färg och material.
    • Grund måla med 1strykning Primer Lackfärgsgrund.
    • Måla 2 varv med någon av våra Snickerifärger   Mood Professional Finish eller Living lackfärg i önskat glanstal och kulör.

    Isolerade ouppvärmda stugor fungerar vanligtvis mycket bra att måla med vanliga inomhusprodukter.
    Ouppvärmda stugor får mer sällan snabba temperaturväxlingar i jämförelse med tex inglasade altaner.
    En inglasad altan med stora fönsterpartier vilka värms upp och kyls ned snabbt får ger vid dessa snabba temperaturväxlingar mer kondensbildning än vid långsammare temperaturförändringar. Dess ytor målas med fördel med utomhusprodukter som har tillsatser för att minska risk för uppkomst av mögel.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Vänliga Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.