Måla träfasaden

Hej,

Ska måla fasaden med samma färg som det varit tidigare. Senast den målades var 2010 med oljefärg. Hur ska jag gå tillväga nu. Ska jag tvätta fasaden först? Hur nära inpå själva målandet behöver jag tvätta? Räcker det att måla en gång med samma kulör? Behöver jag grundmåla?

Med vänlig hälsning, Andreas

Kommentarer

  • Hej Andreas!

    Mycket bra av dig att fundera kring dessa frågor inför din ommålning.
    Att tvätta är bra att göra så nära som möjligt inför målning just för att undvika att pollen mm hinner sätta sig.
    Men det är mycket viktigt att din fasad får torka upp ordentligt innan du sedan påbörjar din målning.

    Hur många dagar detta tar varierar så klart utifrån rådande väder men även beroende på det skick fasaden har. Men minst 3-4 dagar.  Är man osäker på om den torkat ordentligt så finns fukttestare ute i handel. Fuktkvoten i virket får inte vid målning överstiga 16%.

    Att tvätta är mycket viktigt  för att få bort fett, damm, sot , partiklar och eventuell påväxt som kan ha fastnat på fasaden.

    Därefter behöver eventuell löst sittande färg samt alla färg med dålig vidhäftning skrapas ned. Detta kan ibland vara svårt att  själv avgöra , speciellt om fasaden är en äldre fasad som målats om flera gånger.
    Därför rekommenderar vi att du om du känner dig osäker , kontaktar en av oss utbildad Hushälsaexpert. Dessa återfinner du i de allra flesta återförsäljande butiker, dock ej på Bygg och Stormarknader.Hitta kontaktuppgift till butik här
    Denna kan då på plats hjälpa dig att göra en bedömning och sedan utifrån just din fasads skick guida dig till bästa målningsresultat.

    Valet om du ska grundmåla innan är beroende hur fasadens skick och hur den färg som idag där sitter ser ut. Är inte ytan helt tät, vilket ofta kan det vara  olika mellan de olika väggarna behöver du grundmåla. Södersidan är tex oftast mer utsatt av väder och vind men detta varierar också mycket mellan olika hus och i vilken omgivning de befinner sig  eller hur utsatt huset är av vädrets makter.

    Här finner du länk till våra produkter för din träfasad Läs mer om produkt här
    Perfekt Oljefärg Återfinner du i fackhandelsbutiker medan Oljefärg V återfinns på Bygg och stormarknader.
    Om du undrar över något i mitt svar här eller har andra frågor, är du självklart även välkommen att ringa till oss och vårt Kundcenters tekniska rådgivning tel 0200-21 22 22
    Vill till sist önska er en fin vår och  sommar med riktigt bra målarväder-väder.

    Hälsningar Christina,
    Kundcenter Beckers Färg

    Christina Kundcenter Beckers Färg