Måla toalett - dusch

Hej
Har en liten gästtoalett som jag skulle vilja måla om väggarna på, det är vävtapet som är målad sedan tidigare, troligen 80tal.
Duschen är kaklad och skall inte målas.
Vad bör jag använda för färg? Ska jag ha våtrumstäck först, vilket typ av spackel ska jag ha för att sätta igen hål mm?

Med vänlig hälsning,
Tomas

Kommentarer

  • Hej Tomas

    Tack för att du ställer din fråga till oss.

    Vi rekommenderar här att du följer de rekommendationer som boverket och MVK (Måleribranschens VåtrumsKontroll) utfärdat. Detta för ett säkerställt och försäkringsmässigt godkänt målningsystem för våtrum.

    Här i utförandeanvisning för våtrumsmålning finner du mer information kring vilka material och skivor som idag är godkända som underlag.
    Där finner du även information om hur du ansluter det målade tätskiktet mot befintligt kakel.
    • Ta bort den yta som där idag sitter.
    • Spackla skarvar och ojämnheter med Våtrumsspackel.
    • Sugande ytor skall för-limmas med Våtrumsgrund förtunnad med vatten i
      förhållandet 1:1.
    • Våtrumsgodkänd glasfiberväv sätts upp och limmas med våtrumsgrund. Denna väv finner du hos alla återförsäljande butiker.
    • Grundmåla hela ytan med Våtrumsgrund
    • Måla två varv med Våtrumstäck
      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg