Måla tegelfasad ? Kan jag måla min fasad av tegel?

Hej

Jag vill måla om vårt hus som har en fasad av tegel.
Hur gör jag?

Kommentarer

  • Tegelfasader är i regel underhållsfria och de mår allra bäst av att inte målas.

    Därför rekommenderar vi i första hand att inte måla dessa. Men många vill ändå göra detta och undrar hur man kan gå till väga.

    Vi tycker att det finns viktiga några  saker att ta fasta på så att man vet vilka förutsättningar man har och vad som som sedan gäller.
    Målar man direkt på tegel finns ökad risk för Frost-sprängning.
    Vill man ändå måla sin tegelfasad rekommenderar vi att man först slammar upp ytan ,dvs lägger på en putsbeläggning som jämnar ut ytan och minskar fogarna.

    Viktigt här är att vara medveten om att man går från en tegelfasad som är en  underhållsfrifasad till en målad putsfasad som över tid behöver underhållas.

    Varför kan frostsprängning uppstå och vad betyder detta? Varför bör man slamma eller putsa ytan innan målning.

    Fogarna i en tegelfasad är den yta där fukt lättast inkommer in i fasaden.
    De fungerar här lite som en uppsamlande "hylla" som gör att fukt från regn blir kvarliggande i fogen över en längre tid än på mer jämna ytor där den snabbare avrinner.
    Vid tex en regnig höst där temperaturen snabbt sjunker till minusgrader innan fukts som kommit in i fasadteglet och via fog inte hinner torka upp finns risk att fasaden/teglet fryser sönder och spricker.

    Omålade tegelfasader har lättare att släppa ut den fukt som inkommer och även om ytan målas med diffusionsöppna produkter så tappar den en del av denna förmåga.

    Med en utjämnande puts minskas därmed denna risk.
    Slammas/Putsas ytan först blir fasaden slätare och riska att vattnet blir kvarliggande är därmed mindre och avrinner snabbare från ytan.

    Efter slamningen kan fasaden målas med vår Mineral Silikatfärg

    Mineral Silikatfärg går att få tillblandad ett stort urval av kulörer. Besök gärna en butik för att titta på våra olika kulörprover.

    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg