Måla stomme till uterum

Hej! Jag har köpt ett uterum och ska måla limträstommen. Jag har valt att måla med Oljefärg V och har såklart grundat med grundolja och utegrund. Jag kommer måla det mesta innan jag sätter ihop stommen och en sista gång efter montering. Vad rekommenderar ni, ska jag måla med oljefärg V två gånger omonterat och en tredje gång när det är monterat eller räcker det med en strykning omonterat och en strykning på det jag kommer åt efter monteringen är klar?

Kommentarer

  • Hej Kalle,
    Tack för din fråga och tack för att du valt att måla med våra produkter.

    Oljefärg V fungerar bra till denna sorts yta.

    Om du ännu inte införskaffat din Oljefärg V så vill vi dock passa på att nämna att vår fönsterfärg även här är ett optimalt val av färg. Det som skiljer dessa två produkter är att fönsterfärg har ett, vad vi kallar, bättre kant häng.
    Det är på tvära kanter alltid svårt att få färg att kvarstanna.

    Fönsterfärg har en bättre förmåga att bilda en lite tjockare färgfilm just på dessa ytor.
    Oljefärg V är dock ett bra andrahandsval och om du målar med den så kan du istället tänka på att slipa av de vassaste hörnen/kanterna med slippapper så att de blir lite avrundade/mjukare och inte lika tvära.

    Nu till dina frågor.
    Generellt sett så är alltid tre varv med toppfärg ett bättre skydd än två varv. Ju tjockare färgfilm ju längre tid tar det för ytan att av tex uv ljus och vädrets övriga makter att slita ner färgskiktet.

    Det som vi dock ser som viktigast är att du får vinklar, kapningar och skruvhål täta.
    Om du sedan väljer att måla enbart ett varv när stommen är uppsatt så kan du istället stryka lite extra just på de ytor som sågats och skruvats.
    Vi rekommendera  att dessa ytor även grundoljas och grundmålas samt att du får på samma mängd/filmtjocklek med toppfärg ovanpå grundfärgen. som du skulle fått vid två toppfärgsstrykningar. Tänk dock på att även här torka bort det överflöd av olja som ej drar in. oljan får aldrig bilda film på ytan.

    I uterum gör de snabba temperaturväxlingarna att kondens ofta uppstår och när dessa rinner eller ansamlas på en yta som tex varit kapad eller i ett skruvhål så har grundfärgen en stor betydelse.

    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar så är du välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina
    Kundcenter Beckers Färg

    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.