Måla staket

Vi ska måla ett tryckimpregnerat staket som stått obehandlat i ett år.

Vi ska också måla om ett plank som tidigare är målat med täcklasyr. Vill ha en svart kulör.
Antar att det går bra att först grundmåla det tryckta staketet och sedan täckmåla det med två strykningar?

Går det också att täckmåla det tidigare täcklaserade planket direkt med samma täckfärg? Det behöver ju inte grundas. Vilka produkter rekommenderas i såfall och hur lång hållbarhet kan vi räkna med, innan ommålning behövs?

Kommentarer

  • Hej Andreas

    Tack för din fråga och tack för att du väljer oss och våra produkter.

    Önskas ett mer täckande målningssystem så är det våra Front Fönster och snickerifärg och Perfekt Fönster och snickerifärg som här i fösta hand rekommenderas.
    Täcklasyr är ett bra val för staket och plank och våra täcklasyrer Front Täcklasyr och Perfekt Täcklasyr f.

    Vid ommålning av täcklasyr rekommenderar vi även här och som vid målning av våra fönsterfärger att ytan grundmålas.

    Det beror på att den lasyr som tidigare målats oftast är rätt sliten. Grundfärg hindrar då fukt att tränga in bakom färgfilm och skapa problem med att färgen släpper.

    Vanligtvis rekommenderas vid nymålning med täcklasyr ,som här är aktuellt för ert sedan tidigare omålade staket, att grundolja används istället för grundfärg.
    Men då dessa ytor är hyvlade rekommenderar vi istället grundfärg.
    Det beror på att grundoljan inte drar in lika lätt i trät på en hyvlad yta som på ohyvlade ruffa ytor. Grundoljan får aldrig bilda film på ytan.

    • Tvätta ert staket och plank med vår utomhustvätt som spädes enligt rekommendation för ommålning. Finns där påväxt av alger eller mögel rekommenderas även behandling med Alg och Mögelmedel.
    • Slipa av de tryckimpregnerade ytor som stått öppna så att den av sol, väder och vind  yttersta nedslitna ytan slipas bort. (Denna yta har när den utsatts fått en dålig vidhäftning mot underlaget/trät och släpper vid målning om den inte slipas bort.
    • Borsta bort allt löst sittande material så som lös färg och ev grånat och löst sittande träfibrer på de sedan tidigare målade ytorna.
    • Grundolja stryks flödigt på alla ändträ och skarvar (Gäller här framförallt det omålade staketet) Torka noga bort den olja som ej tränger in så att den inte torkar och bildar film på ytan.
    • Grundmåla med Primex /Primex plus Grundfärg (beroende på val av Front eller Perfekt täcklasyr)
    • Måla två varv med vald Täcklasyr eller med våra Fönster och snickerifärger.
    Gällande hållbarhet så är det mycket svårt att uppskatta då det skick som den gamla lasyren har, träts konstruktion och kvalité samt hur utsatt ytan blir för vädrets makter påverkar och varierar från olika tillfällen.

    Grundmåla är dock en viktig förutsättning för ett långt och hållbart resultat.
    Att underhållstvätta staketet för att ta bort smutspartiklar som annars kan vara en grogrund till påväxt av alger ger ytterligare längre hållbarhet. Det beror på att fukt kvarstannar på ytan över längre tid än på en smutsig yta än på en ren yta där vattnet lättare rinner av och torkar upp snabbare.

    Obs! Tvätta dock aldrig med högtryckstvätt med högt tryck då detta kan skada både färgfilm och trä.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg