Måla parkettgolv

Hej.
Jag tänkte måla ett parkettgolv röd vit rutigt. Behöver jag grundmåla eller räcker det att jag ruggar ytan och tvättar med målartvätt?
Med vänlig hälsning, Mika

Kommentarer

  • Hej Mika

    Å vad roligt att du vill göra något annorlunda med ditt golv nu när du tänker måla om. Rutiga golv är så snyggt!

    Vi rekommenderar :
    •  tvätta golvet noga med vår målartvätt. Viktigt att alla tvättmedelsrester från både tvätt och andra sedan tidigare rengöringsmedel torkas bort.
    •  matta ner och slipa bort all skadad lack och all lack som över tid kan ha blivit sliten och tappat sin vidhäftning.
    Detta för att den lack som där sitter inte med tiden ska släppa och skapa problem under färgskiktet men även för att grundfärgen ska få bra vidhäftning.
    • Grundmåla hela ytan 1-2 ggr eller till fullgod effekt uppnås med Kvist och Spärrgrund. Var noga att de olika varven får torka ordentligt mellan målningarna. Detta för att Kvist och spärrgrund ska uppnå sin fulla spärrande funktion.
    Allt trä innehåller naturligt missfärgande ämnen, Kvist och Spärrgrund kapslar in och spärrar och minskar risk att dessa ämnen tränger ut i Golvfärg och missfärgar.

    • När Kvist och spärrgrund torkat ordentligt måla vardera kulör två varv Golvfärg trä.

    Här i denna länk  finns mer information att läsa Kvist och Spärrgrund

    Här kan du läsa mer   om Golvfärg Trä.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg