Måla på syrabetsad furupanel?

Hej! Vi undrar vad man behöver göra med en furupanel som 1966 målades med syrabets. Vi vill helst inte göra något i onödan då det är ett rum på 55kvm☺

Kommentarer

  • Hej
    För att få ett bra resultat för målning av denna typ av syrabets rekommenderar vi här följande:
    1. Tvätta av ytan noga med vår målartvätt för inomhus för att få bort fett och smuts samt eventuella rester från andra skurmedel. läs mer om Inomhustvätt här
    2. Slipa av hela ytan på ert trätak/ väggpanel ned till friskt nytt trä
    3. Kvistlacka kvistar med vår vattenburna kvistlack. läs mer om Kvistlack här
    4. Grundmåla hela ytan en till två ggr beroende på hur mycket genomslag och missfärgningar som uppkommer från de naturligt förekommande ämnen som finns i furu.  Läs mer om Panelgrund här
    5. Måla därefter er panel med valfri Snickerifärg i önskad glans och kulör. Här hittar ni våra snickerifärger
    Tänk på att vara mycket noga med att följa torktider. Bättre att ta till i tid än att måla andra varvet för snabbt. Detta är alltid viktigt och när man målar med isolerande färger så som panelgrund är så kan den annars tappa sin isolerande förmåga.

    Sätt er ner och njut av ett helt nytt och kanske lite ljusare rum :-)

    Med vänlig hälsning
    Christina, Kundcenter Beckers Färg

    Christina Kundcenter Beckers Färg