Måla på gipsputs

Hej,
Vi ska måla inomhus på en gipsputsad yta. Fabrikatet på gipsputsen är: Knauf mp 75 L.
Verkar vara lite unikt med att använda detta material i Sverige.
Vi har svårt att bli guidade om vilken sorts färg som är lämplig.
Silikatfärg är uteslutet, men samtidigt vill vi ha en färg som kan "andas" litegrann.
Den ska vara vit, matt och lätt att rengöra.
Finns det något som uppfyller våra önskemål?

Kommentarer

  • Hej,
    Tack för din fråga.

    Vi ser inga hinder för att måla med våra väggfärger , på denna puts.
    Finns där idag en tillskjutande fukt i dina väggar så rekommenderar vi dock som alltid att först åtgärda denna problematik.

    Ingen färg kan "andas" och dränera ut tillräckligt mycket fukt för att lösa problemet och även om du kunnat måla med en Silikatfärg så skadas med tiden all puts av tillskjutande fukt. Tex Silikatfärg kan dock se bättre ut utseendemässigt längre tid men avhjälper alltså ej en grundproblematik. Däremot så upptäcks en uppkommen problematik snabbare om ytan målats med vanlig väggfärg och den släpper från putsen.

    Med vänliga Hälsningar
    Christina, Kundcenter Beckers Färg
    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.