Måla på folierad yta

Hej!

Jag undrar om det är helt omöjligt att måla en yta som är folierad, som en del av IKEAs möbler är. Och om det går, hur går man tillväga?

Kommentarer

  • Hej S

    Tack för din fråga,
    Ja absolut det går att måla på dessa ytor men den lite plastiga och hala ytan kan vara lite svåra för färg att få riktigt bra vidhäftning mot, vilket gör att man bör ha med i tanken att man kanske snabbare får bättra på slitageskador på dessa ytor än på andra material.

    Vi rekommenderar:
    1. Tvätta av ytan noga med vår Inomhustvätt. Torka noga bort rester från tvätt och andra rengöringsmedel.
    2. Mattslipa ytan med ett fint sandpapper.
    3. Grundmåla ytan med vår vidhäftningsgrund som just heter Häftgrund.
    4. Måla ytan två varv med någon av våra snickerifärger i önskad glans och kulör förslagsvis Mood Professional Finish  som har en lite mer slitstark yta och passar ypperligt för ställytor så som på hyllor eller bord.
    Om du har fler frågor eller undrar över något så är du självklart välkommen åter.
    Hälsningar
    Christina
    Christina Kundcenter Beckers Färg