Måla över slamfärg

Ska måla om hela huset som nu är målat med slamfärg. Vad finns det för ”vanlig” färg att måla med istället?

Kommentarer

  • Hej Lennart ,
    tack för din fråga.

    Vi rekommenderar att i första hand även fortsättningsvis att måla med slamfärg / rödfärg
    Det beror på flera orsaker:

    Dels att det kan vara svårt att få bort alla lösa partiklar från slamfärg då denna färgtyp har en stoftig yta. Målar man på denna ytan med annan sorts färg så släpper den stoftiga färgen från träytan. Så all slamfärg behöver borstas bort helt från ytan.

    Men även om man får bort all slamfärg så har dessa ytor ofta med tiden blivit ganska väderslitna och det yttersta lagret av trä "grånat" och "flossats" i ytan under slamfärgen. Detta kan vara väldigt olika mellan olika väggar på samma hus, beroende av hur väderutsatt det varit och beroende på hur ofta huset målats om och udnerhållits.

    Får man inte bort denna ytterst sittande väderslitna träytan så brukar den ytan  vilja släppa när den målats på.
    Ofta så kan även äldre hus förr i tiden även ha lin-oljats innan de målades med slamfärg vilket i sin tur fortfarande idag kan skapa linolje-blåsor.

    Det finns absolut dem som har lyckats och där de fått bort allt stoft och slitet trä och där resultatet blivit bra men vi anser dock att risken är så pass stor att något problem uppstår trots ett gediget och noggrant förarbete att det istället är bättre att byta fasadpanel.

    Då kan ni sedan välja produkt utifrån vad som passar panelens konstruktion bäst och utifrån hur ni önskar att ert hus i framtiden ska se ut.

    Om du önskar veta mer om detta eller undrar över något i vårt svar är du självklart välkommen åter

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg