Måla på tapet.

Hej,
ska måla på tapeter i min lägenheten.

Kan jag måla direkt på tapet eller bör jag lägga tapetgrund?
Jag har hört att man intte behöver ta bort all tapet om den sitter bra, stämmer det?
Och hur kan man kolla att tapeten sitter bra?

Hur gör man, har ni några tips?

Mvh Wilma

Kommentarer

  • Hej Wilma,

    Tack för din fråga, vad roligt med renovering och målning!  Allt blir så nytt och fräscht.

    Börja med att ta bort allt löst sittande tapet
    • Viktigt att även ta bort tapet som inte har vidhäftning eller som sitter löst.
    Det kan vara svårt att se och man måste titta nära och försöka se så att det inte släppt i skarvar eller att det är bom i limmet ( mellanrum mellan tapet och vägg).

    Ibland kan det vara svårt att avgöra och då rekommenderar vi att ta ner så mycket av tapet som det går.
    Om dina tapeter är av Vinyl eller har en struktur på ytan behöver denna yta först tas ner. Då behöver man kontrollera att den kvarvarande pappersbaksidan sitter bra.
    • Grundmåla sedan hela ytan med Isolergrund

    Isolergrund är en vattenburen grundfärg som motverkar blåsbildning och skapar goda förutsättningar för en perfekt yta.
    Används för isolering av papperstapeter och stoftiga ytor före spackling eller målning. Isolergrund kan användas i system med Isolerfärg Matt vid isolering av nikotin-, sot- och vattenskadade ytor eller som här för att förhindra att fettfläckar missfärgar genom underlaget
    Här i denna länk finns mer information om vår Isolergrund att läsa
    • Spackla och slipa de ojämnheter som finns.
    När spacklet torkat och ytan fått det jämna fina underlag som önskas är det dags att börja måla.

    Viss väggfärger är 2 i ett det vill säga de är både grund och täckfärg i samma. Till dessa ska ingen grundfärg målas.
    Andra väggfärger som har tillhörande grundfärg rekommenderas att grundmålas.
    Detta för att spackel som är en mycket sugande yta annars kan suga upp förmycket av väggfärgen.

    Har du inte redan valt vilken väggfärg du vill måla med så finner du här i vår tråd
     Välja väggfärg och glanstal  hjälp kring hur du här kan tänka kring tålighet och olika glanstal.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.