Måla om som gravid

Hej!

Jag vill måla om några hyllor samt väggar med er färg.
Till möblerna tänkte vi oss Lackfärgsgrund Beckers samt Snickeri /Lackfärg med färg från samma serie.
Till väggarna har vi tänkt Beckers Living.

Funkar det att måla med dessa som gravid?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Linnea

    Tack för din fråga och grattis!

    Ja visst kan du kan måla även under din graviditet. Många gravida yrkesmålare målar långt in i sin graviditet.

    Viktigt att enbart använda vattenburna produkter och inte måla med produkter som innehåller farliga lösningsmedel som tinner, alifatnafta , lacknaft etc.!

    Följ som alltid anvisningarna för säker hantering och ha god luftväxling och skydda hud och ögon från färg
    - då är innehållet i alla våra vattenburna färger säkra för både dig och för barnet i magen.

    OBS!
    När du är gravid ska du däremot undvika att jobba med tex att skrapa ner riktigt gamla färglager som kan innehålla bly, och använd inte heller lösningsmedelsburna produkter.

    De flesta av våra produkter i vårt sortiment är idag vattenburna och innehåller inga farliga lösningsmedel.
    Är du osäker kring vilket lösningsmedel den produkt du vill använda har så kan du alltid fråga i butik eller ställa din fråga till oss .

    Ser vi sedan till tiden efter din graviditet, när barnet är litet så är bäst förstås att alltid försöka sträva efter att undvika att små barn utsättas för kemiska ämnen så långt som det bara är möjligt.
    Men det kan inte heller påstås att vattenburna färger är farliga eller olämplig att i hemmet måla med när barnen är små
    .
    Våra vattenburna inomhusfärger är alltid formulerade för att avge minsta möjliga mängd ämnen till inomhusluften efter tork, och de Svanen-märkta och de produkter som har Astma och Allergiförbundets märkning har även mildast möjliga innehåll.

    Dock kan det ta några veckor innan en vattenburen lackfärg slutar avge doft. Ämnena som avgår är klassade som ofarliga, men kan ändå påverka känsliga eller allergiska personer.

    Alltså, man behöver inte heller vara v orolig att måla när barnen är små, men bäst och trevligast är att alltid planera målningen till en tid då det är enkelt att vädra ut lukter, eller när man kan vistas utomhus mycket.

    Lacker, färger och sprayer med organiska lösningsmedel som lacknafta ska däremot inte användas i rum där små barn eller gravida samtidigt vistas.

    Tveka inte att höra av dig igen om det uppkommer fler frågor.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
    Bästa svaret
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.