Måla om murspis

Hej,

Jag ska måla om min Nordpeis murspis, Vilken färg skal jag använda. Ytam blir ganska varm men inte het.

mvh Johan

Kommentarer

  • Hej!
    Det går bra att måla den med någon av våra väggfärger för inomhus, den tål värme upp till 80 grader.

    Med Vänlig Hälsning

    Beckers Kundcenter
  • Hej,

    Jag är lite inne på samma fråga, men med den skillnaden att den faktiskt blir het... Jag köpte nu beckers väggfärg tidigare och tänkte måla med den, men ville försäkra mig först... Låt oss säga att den blir hetare än 80 grader, är konsekvensen att den flaggar, eller vad kan hända?

    Mvh
    Johan

  • Hej!

    Den blir missfärgad, bubblar och kan t om fatta eld.

    Med vänlig hälsning

  • Tack för svar!

    -Men det låter ju allvarligt om den skulle fatta eld. Har ni någon färg att rekommendera istället i så fall?

    Mvh
    Johan

  • Hej!

    Vi har ingen annan färg att rekommendera som tål högre än 80 grader. Är det så att det blir så pass varmt kan det vara ett konstruktionsfel, en murstock bör inte bli så varm. Kan du lägga handen på den utan att du bränner dig så är det inga problem att måla med en väggfärg.

    Med Vänlig Hälsning

    Beckers Kundcenter
  • Hej igen,

    Jag kollade med affären som säljer min murspis (Nordpeis) och fick följande svar:

    Rengöring , typ ljummet vatten o diskmedel ( tar bort ev fett )
    Sen en lättare slipning för att ” rugga " upp ytan

    Sist är det bara att måla med vanlig tak eller väggfärg.

    God Jul, Johan

  • Hej!

    Så bra! Dock rekommenderar vi att du tvättar med en målartvätt för inomhus då diskmedel kan lämna spår av tensider vilket inte ger ett bra underlag för målning.

    Med Vänlig Hälsning

    Beckers Kundcenter