Måla om redan målad dörrkarm till vit

Hej,
ska måla om en mörkt målad dörrkarm till vitt - jag undrar hur mycket färg jag behöver ta bort innan målning?
Kan jag "bara" tvätta och slipa jämt för att sedan använda "Lackfärgsgrund" + lackfärg eller kommer det synas genom?

Behöver jag slipa ner så det bara är träfärg kvar?

Mvh Daniel

Kommentarer

  • Hej Daniel.
    tack för din fråga.

    Om din dörrkarm idag är målad med en täckande lackfärg och att den färg som där idag sitter har god vidhäftning mot underlaget så behöver du inte slipa bort den.
    • Tvätta av ytan med vår Inomhustvätt  och var noga att torka bort alla eventuella tvättmedelsrester från ytan.
    • Matta ner ytan med ett fint sandpapper så att den nya färgen får en optimal vidhäftning.
    • Måla sedan två varv med någon av våra Snickerifärger
    I de allra flesta fall täcker våra lackfärger även vid kulörbyte vid två varv. Dock målar vi alla metodmässigt lite olika och får man upp för lite färg / varv kan ytterligare ett varv behövas.

    Här kan du antingen välja att för säkerhetsskull redan efter tvätt måla ett varv med Primer Lackfärgsgrund och sedan två varv med vald lackfärg i önskad kulör och glanstal.
    Eller måla två varv och finns behovet att måla ytterligare ett varv då göra ett en tredje strykning.

    Om du har fler frågor så är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.