Måla om ett bord mdf

Hej,
Vill måla om ett vitt helt nytt avlastningsbord i en annan kulör
Måste jag grundmåla ? Slipa?
Vilken typ av färg ska man använda?

Tack

Kommentarer

  • Hej Daniella,

    Tack för din fråga.

    Du nämner tyvärr inte vilken typ av behandling bordet har idag och jag har i mitt svar till dig utgått från att detta är en industri/fabrikslackerad yta alternativ en folierad yta.

    Det finns två olika möjligheter att måla dessa ytor som kan för färg vara lite svåra att få bra vid häftning mot..

    Om ytan önskas målas med Living Lackfärg

    • Tvätta ytan noga med vår inomhustvätt. Torka noga bort alla tvättmedelsrester eller rester från andra skurmedel från ytan.
    • Matta ned ytan med ett fint slippapper
    • Grundmåla ytan 1 varv med Häftgrund
    • Måla 2 varv med Living Lackfärg i önskad glans och kulör.

    Önskas ytan målas med Mood Professional Finish
    • Tvätta ytan noga med vår inomhustvätt. Torka noga bort alla tvättmedelsrester eller rester från andra skurmedel från ytan.
    • Matta ned ytan med ett fint slippapper.
    • Måla ytan två varv med Mood Professional Finish

    Om ytan istället är av obehandlad Mdf eller om där finns någon anna typ av behandling eller annan typ av yta kan andra rekommendationer vara aktuella och vi ber dig kontakta oss för ytterligare information.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg

  • Hej, jag har idag ett kök i glansig mdf. Ni ser ovan. Vi har köpt nya luckor som vi vill måla, men vissa delar av köket behöver vi måla direkt på och kan en byta ut delarna. Vad skulle ni rekommendera att man gör för att måla på ett sådant material?
    Linnea
  • Hej Linnea
    Tack för din fråga.

    Du nämner inte om dessa luckor i mdf är målade med en blank färg eller om där ligger en laminerad yta.

    Det går vanligtvis bra att måla även dessa ytor men då det är en för färg svår yta att få riktigt bra vidhäftning mot så kan man behöva ta med i beräkningen att dessa ytor kanske slits lite snabbare.

    • Målartvätta ytan med vår inomhustvätt.  Torka noga bort alla rester från tvätt och andra tidigare använda rengöringsmedel från ytan.
    • Matta ned ytan med ett fint  till medelfint slippapper.
    • Grundmåla ytan med Häftgrund om ni önskar måla med Living lackfärg som är vår vanliga standardlackfärg.  Måla två varv med Living Lackfärg i ösnkad glans och kulörton.
    • Eller måla direkt efter nedmattning  två varv med vår allra hårdaste och mest slitstarka lackfärg Mood Professional Finish.
    Här i denna länk kan du läsa mer om dessa produkter.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Är en laminerad yta. Gäller samma då?
    Linnea
  • Hej ,
    Ja det är samma förfarande då men viktigt att matta ned ytan ordentligt utan att slipa för grovt så att där blir  synbara repor.
    Du kan med fördel använda ett grönt skurnylon som mattar ordentligt och ökar vidhäftning för den färg som målas.
    Som jag tidigare nämnde så är detta en utmanade yta för färg att få god vidhäftning och man kan få ta med i tanken att ytorna kan behöva bättras då det därför lättare kan uppstå stöt och repskador.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Trevlig helg

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg