Måla obehandlad överliggare till altanräcke

Hej!
vi har ska måla obehandlad överliggare till ett altanräcke (furu)
min fråga är om det räcker med att grundmåla med primex trägrund plus och efter det två strykningar med front fönster och snickerifärg?
eller rekommenderar ni även någon behandling innan strykningen med primex trädgrund plus?
mvh Per

Kommentarer

  • Hej Per

    Tack för din fråga.

    Vi rekommenderar att du även lägger Primex Grundolja i ändträt och skarvar innan du grundmålar med Primex Trägrund.
    Ändträ är extra sugande och den del av trä som lättast tar åt sig fukt.
    Grundolja rekommenderas dock ej till de övriga hyvlade ytorna.

    Genom att slipa av överliggarens yta innan grundmålning så öppnar man träts porer och du får mer skyddande grundfärg och du får en bra och fast yta att måla på.

    Om du har konstruktionsmässig möjlighet att vinkla överliggare för snabbare vattenavrinning så ger detta ytterligare livslängd.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg