Måla matkällare

Hej

Kan man måla med silikatfärg direkt på lättbetongvägg, eller måste man spackla väggen först?

mvh

Gustaf

Kommentarer

  • Hej,
    Vi vill först be dig om ursäkt för att vi dröjt att besvara din fråga.
    Vår rekommendation är att ytor som ska Silikatmålas först putsas.

     Du skriver i din fråga att detta är en matkällare och här är vår målnings-rekommendation lite beroende på vilken typ av matkällare som menas och vilken konstruktion denna har.

    Om din matkällare är en Jordkällare nedgrävd under mark ber vi dig därför återkomma till oss för annan rekommendation.

    Om din matkällare stället är i  bostadsutrymme är vår första rekommendation att måla dina väggar med vanligt väggfärg istället för Silikatfärg.
    Detta då det är lättare att bättringsmåla, underhålla och framför allt i tid upptäcka eventuell utifrån inkommande fuktproblematik.
    All färg är till viss mån diffusionsöppen men  ingen färg och då inte heller Silikatfärg är tillräckligt öppen för att avhjälpa en fuktproblematik. Finns sådan då behöver den åtgärdas för att husets konstruktion över tid inte ska ta skada.

    Om du önskar veta mer om detta så är du självklart välkommen åter, du kan även inga in till vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 0200-21 21 22 för en mer specifik rådgivning kring detta utrymme.

    Hälsningar
    Christina, Kundcenter Beckers Färg
    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.