Måla kakelgolv i badrum

Hej

Jag har världens fulaste färg på mig kaklade golv i badrummet, jag vill måla detta gråsvart. Vad jag blivit rekommenderad och vad jag själv tänker bör funka bäst är någon typ av båtfärg, pga att det behöver tåla vatten väldigt bra och inte börja flaga.

Jag vill höra med er eftersom ni är experter 😀
Tror ni detta funkar? Har ni någon färg ni kan rekommendera?

Med vänlig hälsning Emmie Palm

Kommentarer

  • Hej Emmie
    tack för din fråga och bra att du ställer frågan.

    Vi avråder från målning på kakel och klinker i våtutrymmen.

    Ur försäkringsmässig synvinkel är det inte ett godkänt målningssystem att måla på kakel eller klinker i våtrum, detta kan även kan räknas som dubbla tätskikt, vilket alltid bör undvikas.

    Det beror på att denna konstruktion är uppbyggd så att vatten och fukt alltid finns kvar mellan kakelplattor/klinkerplattor och tätskiktet. Förutom ökad risk för påväxt bakom plattorna så kan även denna fukt göra att färgen inte sitter.
    Det finns inget godkänt målningssystem för kakel /klinker i våta utrymmen. Vilket kan skapa problem vid ett framtida försäkringsärende.

    För torra utrymmen som kök eller gästtoalett kan vår Ceramic Tiles användas.

    Om du vill ha mer information kring detta så kan du även ringa in till vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 0200-21 21 22 för ytterligare information.

    Hälsningar

    Beckers Kundcenter