Måla i uterum/inglasad altan

Hej!
Ska jag använda utomhusfärg eller inomhusfärg på insidan av mitt uterum/inglasade altan?

Kommentarer

  • Hej Emelie

    Vi rekommenderar våra utomhusprodukter till uterum och inglasningar då dessa utsätt för stora temperaturväxlingar vilket ofta skapar en fuktig miljö.
    Hälsningar
    Christina, Beckers Färg
    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Kan man använda takfärg för inomhus eller panelgrund på tak i inglasning?
  • Hej Karin
    Tack för att du ställer din fråga till oss.

    För ett paneltak i ett uterum rekommenderar vi istället att du målar med våra Fönster och snickeri-färg för utomhusbruk.

    Inomhusprodukter innehåller inte samma mögel och påväxthämmande ämnen som utomhusfärg gör. Den kondensväxling som i uterum uppstår gör att utomhusprodukter lämpar sig bäst för dessa rum.
    De snabba temperaturväxlingar som ofta uppstår när solen ligger på , framförallt vintertid, göra att kondens bildas.
    De påväxthämmande medel som finns i utomhusprodukterna är inte farliga och när färgen torkat avgår de inte ut i rummet/ luften.

    Här kan du läsa mer om våra  Fönster och snickerifärg

    Även om din färg här inte kommer utsättas för direkt väta än den kondens som uppstår, rekommenderar vi att du grundmålar din panel med vald fönsterfärgs tillhörande Primex  grundfärg.
    Grundfärgen har liksom panelgrund mycket goda spärrande egenskaper för att minska risk för missfärgningar från kvistar mm.

    Måla därefter två varv med vald Fönsterfärg i valfri kulör.

    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
    (Uppdaterad )