Måla i kyla och låga temperaturer .

Hej
Vad händer med färgen om man målar när det är kallare än era rekommendationer? I temperatur runt plus 5 grader. Kanske minusgrader på natten.
// T

Kommentarer

  • Hej Tore

    Tack för att du ställer din fråga till oss, en fråga som är väldigt viktig.

    För att den process som sker i färg när den torkar inte ska förändras /störas så bör temperaturen för ytan och luften över dygnet inte understiga 7-10 grader.
    Svalare temperatur kan detta göra att färgen inte sedan torkar som den ska och kan ev förblir klibbig, att det uppstår missfärgningar men även att blåsor kan uppstå.

    Understiger temperaturen 0 grader kan i värsta fall om ytan inte hunnit torka tillräckligt frysa på ytan och då behöva tagas bort från ytan innan ommålning kan ske.

    De torktider som för våra produkter anges är vid optimal förutsättning 23 grader och max 50% luftfuktighet. Om temperaturen istället är ca 15 grader så får man dubblera torktiden. Även vid högre fuktighet avdunstar mindre fukt från den nymålade ytan och torktid förlängs.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg