Måla husfasad - Hur många varv behöver man måla?

Hej
Jag skall måla om min husfasad.

Min fråga gäller hur många strykningar / varv jag behöver måla? Det är samma färg som tidigare.
Är det lönt att måla 2 strykningar?

Får man en fasad som håller bättre då och blir slutresultatet bättre.
Det är södersidan jag ska måla och färgen är urblekt där.

Med vänlig hälsning, johnny

Kommentarer

  • Hej Jonny

    Hur många varv du behöver måla beror dels på skicket på den färg som där idag sitter, hur länge sedan den målades och vilken sorts färg som använts sedan tidigare, men även vilket målningssystem du Nu inför din målning valt att måla med.

    Generellt sett rekommenderar vi ett varv Grundfärg till ytor som behöver grundmålas och två varv Täckfärg .

    Grundfärg är mycket viktig i sin funktion och är den färg som kan ses som "tätskiktet" i målning systemet. Den skyddar och förhindrar att fukt inkommer bakom färgfilm och in i trä. Kommer fukt in bakom färgen börjar processen med att färgen släpper. Finns där kapade eller omålade skarvar och ändträ behöver dessa även behandlas med den grundolja som är tillhörande grundfärg. Mycket viktigt att grundfärgen sedan skyddas av täckfärg då grundfärg annars snabbt bryts ned.!

    Två varv täckfärg rekommenderas vid för att uppnå den filmtjocklek som krävs för ett över tid hållbart resultat.

    Målas enbart ett varv täckfärg håller ytan halva tiden eller mindre. (ofta blir det tunnare med färg på vissa ställen så som i penselvändning mm)
    Väder och vind har alltså dubbelt så tjock yta att slita på. Man kan likställa väderpåfrestningar ungefär som ett slippapper som slipar ned färgytan. Ju tunnare skikt desto snabbare nedslitning.
    Men lika viktigt att man vid två varv får upp rätt mängd färg! Två för tunna varv kan annars räknas som ett varv.
    Rekommenderad åtgång per kvadratmeter återfinns alltid  i våra produkters produktblad.

    Med Front Ommålningsfärg kan tillräcklig filmtjocklek uppnås på ett varv.

    Beckers Front Ommålningsfärg  är en fasadfärg avsedd för tidigare målade träfasader (undantag gäller för fasader målade med slamfärg eller linoljefärg). Färgen kräver bara ett tjockare lager färg för ett heltäckande hållbart skydd.
    Front ommålningsfärg lämpar sig ypperligt att måla med när man behöver spara tid men ändå få ett hållbart resultat.
    Viktigt vid målning av Front Ommålningsfärg att säkerställa att rätt mängd färg uppnås.
    Ytor i behov av grundfärg rekommenderas grundmålas.

    Måla flödigt, se våra instruktioner om färgåtgång.

    Bland våra Tips och råd finns ytterligare råd kring både det viktiga förarbetet och råd vid målning

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.