Måla huset med beckers färg!

Hej.
Jag ska måla om mitt hus från brun lasyr till en av era gråa kulörer.
Jag fick höra från förra hus ägaren att dom lackat över lasyren.
Behöver jag grundmåla fasad för att det ska täcka?

Det är 35 år sedan den förra ägaren målade huset.

Mvh Robin

Kommentarer

  • Hej Robin

    Tack för din fråga.
    För att först besvara din fråga gällande grundfärg.

    Jag tolkar din fråga som att du önskar måla med en täckande grå kulör och då din fasad sedan tidigare laserats brukar vi generellt sett alltid rekommendera att grundmåla fasad innan byte av målningssystem.

    Men vi ser här en vikt av att först säkerställa hur din fasad tidigare behandlats och med vilken typ av lack som är användes. Samt även viktigt att avgöra fasadens skick speciellt vid så långa ommålningsintervaller som ca 35 år.

    Det är även av vikt att se till vilken konstruktion din fasad har innan du väljer vilket typ av målningssystem du målar med. ex Lockpanel, liggande spontad panel, stockpanel eller timmerfasad.

    Vi rekommenderar dig att därför kontakta en återförsäljande butik med Hushälsaexpert. Det är specialutbildad butikspersonal som här även kan göra platsbesök för att undersöka vilka produkter som din fasad mår bäst av att målas med, vilket förarbete som krävs för att uppnå ett hållbart resultat.

    Hushälsaexpert finns hos de allra flesta av våra återförsäljare (Dock ej ännu alla Bygg och Stor varuhus)

    Du är självklart, för ytterligare information ,även välkommen att ringa vårt kundcenters tekniska rådgivning på 0200-212122.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg