Måla garagegolv eller källargolv

Hej,

Jag har ett uppvärmt garage som används främst som förvaring och verkstad.
Det är ett betonggolv (sannolikt platta utan isolering under) och ser ut att ha varit målat tidigare, sitter lite lös färg kvar på vissa ställen.
Jag vill måla det för att underlätta städning men också få ytan slät o fin.
Vilken färg och spackel rekommenderar ni? Måste man köra epoxy eller går det bra med vanlig golvfärg som underhålls lite oftare?

Kommentarer

  • Hej Sohrab

    tack för att du ställer din fråga till oss.

    EP Golvfärg är en  vattenburen, tvåkomponents diffusionsöppen epoxifärg. Golvfärg EP är lämplig för gamla eller nya betonggolv.

    Garage där bilar eller andra typer av gummidäck skall förvaras/parkeras rekommenderas målas med vår EP Golvfärg om har en bra motståndskraft mot att den mjukgörare som i däckens gummi annars kan gå ut och in i färgskiktet.

    Övriga betonggolv kan med fördel målas med vår Golvfärg Plus.

    Golvfärg Plus är en blank golvfärg av högsta kvalitet som används på betonggolv inomhus. Färgen innehåller inga starka lösningsmedel och är därför skonsam både mot dig som målar och miljön. Färgen är lätt att måla med och ger ett hållbart, täckande slutresultat.

    Du nämner i din fråga att mycket av den färg som där idag sitter har släpp. Detta kan vara en indikation på att golvet har för mycket fukt. Vi rekommenderar er att undersöka detta innan målning påbörjas.
    Detta kan enklast göras genom att tejpa fast en ca kvadratmeter stor byggplast/ ångtät plast förlutet tätt mot betongen.

    Om det inom ett par dygn uppstår ånga under den förslutna plastfilmen indikerar detta på att det är för mycket fukt i golvet.
    Alla golvfärger klarar en liten mängd fukt men är det för mycket fukt i underlaget så släpper färgen .

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg