Måla furutrappa

Hej har en innomhustrappa i furu som jag vill måla vit. Vilken färg ska jag måla med?
Med vänlig hälsning, Robert

Kommentarer

  • Hej Robert
    Tack för din fråga.
    Det är verkligen snyggt med vitmålade trappor!

    En tidigare lackad furutrappa rekommenderar vi att först grundmåla måla med Beckers Kvist och Spärrgrund och sedan måla med Golvfärg Trä
    Är ytan sedan tidigare oljad avråder vi från målning.
    • Tvätta ytan med Beckers Inomhustvätt, torka noga bort rester från både tvätt och andra tidigare använda rengöringsmedel från ytan.
    • Matta ner ytan med medelfint slippapper och slipa bort all löst sittande lack eller lack som tappat vidhäftning.
    • Grundmåla ytan med Kvist och Spärrgrund
    Kvist och Spärrgrund är en vattenburen spärrande grundfärg som motverkar genomslag från gulnat trä och kvistar på alla träytor inomhus.

    Applicera 1-2 gånger eller till fullgod effekt uppnås, gärna med roller och släta ut direkt med pensel. Kraftigt missfärgat eller obehandlat trä skall alltid målas minst 2 gånger. Låt torka minst 24 timmar mellan strykningar. Längre torktid ger alltid bättre skydd mot genomslag.

    Därefter målar du din trappa två varv med Golvfärg trä.

    Här i denna länk  finns fler tips och råd kring målning av golvytor.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg