Måla furutrappa med linoleumsteg

Hej!
Vi har en lackad furutrappa med steg i linoleum som vi vill måla om.

Kan jag använda samma färg till stegen, dvs på linoleumen, som jag gör på övriga trappan i trä?
Eller behöver jag använda olika färger?

Kommentarer

  • Hej Helena

    Tack för att du ställer din fråga till oss.
    Här blir vår rekommendation att måla med olika produkter och anledningen till detta är att Linoleummattor rekommenderas målas med Golvfärg Plus (Den golvfärg som är till Betonggolv)

    Trägolv/trappor målas istället med Golvfärg trä eller med våra snickerifärger.
    Golvfärg kan vara lite svår att måla på stående ytor och därför är ofta här våra snickerifärger att föredra för de övriga ytorna av trä.

    Förbehandling

    •  All eventuell Polish och vaxer måste tagas bort från yta med varmt/ljummet vatten alt borttagare.
    • Tvätta av alla ytor noga med vår Inomhustvätt, eftertorka gärna med vatten för att säkerställa att alla rester från tidigare skurmedel samt tvätt torkas bort.
    • Slipa bort allt löst sittande lack och ev lösa slitna träytor. Slipas inte all lack bort rekommenderas att ytan mattas med ett fint till medelfint slippapper.
    Målning av ytor med Linoleum
    • När Linoleumytan torkat ordentligt testa att provmåla på en liten mindre yta för att säkerställa att inga rester från Polish eller andra rengöringsmedel finns kvar på ytan.
    • Måla sedan ytorna som är belagda  med Linoleum  2 varv med Golvfärg Plus.
    Behandling av de ytor som är av trä.

    Tänk på att vid ev maskering av Linoleumstegen vara försiktig med den nymålade ytan och fört låta denna torka ordentligt. Viktigt att använda tejp av god kvalitet avsedd för nyligen målade ytor.
    • Grundmåla sedan alla ytor av trä yta 1-2 varv  med Kvist och Spärrgrund Antal varv är beroende på hur mycket genomslag från de naturligt i trä förekommande och missfärgande ämnen som finns. 2 varv rekommenderas på  Nytt/obehandlat på trä.
    • Måla två varv med Valfri Snickerifärg   tex Mood Professional Finish eller Living Lackfärg.
    Även om vattenburen färg torkar snabbt så behöver den härda och torka ut helt för att uppnå full slitstyrka. Vi rekommenderar därför att vara lite försiktig med de nymålade ytorna den första veckan.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Beckers Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.