Äldre fasad tidigare är målad med alkydoljefärg

Hej, ska måla om min liggande  panel.

Huset är men än 100 år gammalt, och för drygt 10 år sedan målades det med en lösningsmedelsbaserad alkydoljefärg.

Panelen är fortfarande i relativt gott skick, men vissa partier har börjat flagna, färgen är blekt och så är det smutsigt.
Vad rekommenderar ni för typ av färg ?

Kommentarer

  • Hej Göran

    Tack för att du ställer din fråga till oss.
    Vi rekommenderar här att du även fortsättningsvis målar din fasad med alkydoljefärg tex Perfekt Oljefärg eller Front Oljefärg.
    Idag är våra oljefärger vattenburna målningssystem och fungerar ypperligt att måla på ytor som sedan tidigare är målade med lösningsmedelsbaserade alkyder.

    Vi rekommenderar därför:
    •  tvätta fasaden med vår Utomhustvätt. Alg och Mögelmedel.
    • Skapa bort all löst sittande färg och  gammal färg som över tid från tidigare målningar kan ha tappat sin vidhäftning. Om där finns grånat väderslitet trä måste även denna yta skrapas bort ned till fast trä.
    • Grundolja sedan alla sugande ändträ och skarvar med Primex grundolja. (Dvs enbart på ändträ där färg saknas på ytan)
    • Grundmåla med Primex Grundfärg på alla ytor där färgskiktet inte ser helt intakt ut med
    • Måla slutligen två varv med vald alkydoljefärg (Front eller Perfekt Oljefärg)

    Ibland kan på äldre fasader det vara svårt att avgöra om de äldre färglagren fortfarande har en bra vidhäftning. Alla alkydoljefärger fortsätter att åldras även efter det att de övermålats. En äldre fasad kan därför ibland vara i behov av mer nedskrapning av sittande färg än vad som för ögat ser nödvändigt ut.

    I de flesta av våra återförsäljande butiker (Dock ej ännu i alla Bygg och Stormarknader)finns Hushälsa experter.
    Detta är av oss specialutbildad personal som här kan vara till er hjälp med att avgöra detta.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter. Du kan även ringa in till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 0200-21 21 22.

    Hälsningar
    Christina

    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.