Måla bordsskiva av linoleum

Jag har ett bord av trä som har en bordskiva gjord av linoleum.

Nu tycker jag att bordskivan börjar se lite trist ut och skulle vilja måla om den.
 Min fråga: kan man det? Blir det bra och hållbart? Behöver ju vara rätt så slitstarkt med tanke på att det är en bordskiva. Vilken färg rekommenderar ni?
Hanna

Kommentarer

  • Hej Hanna

    Javisst kan man måla på Linoleum.
    Vi rekommenderar här att du målar med vår Golvfärg Plus som även används vid målning av linoleumgolv.

    Här är dock rengöring mycket viktigt.
    • Tvätta ytan noga med målartvätt. Eftertorka noga med rent ljummet vatten.
    • Säkerställ att alla eventuella fetter och polish är borttagen. Det finns i handel speciella Polish-borttagare att tillgå.
    • När ytan torkat (genomtorkat, linoleum tar upp vatten) matta ned ytan med skurnylon alt fint slippapper.
    • Måla sedan två varv med Golvfärg plus
    Även om vattenburna färger torkar snabbt behöver de tid att härda och uppnå full slitstyrka. Var därför extra försiktig med att belasta ytan den första veckan efter slutförd målning.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.