Kulör på våtrumstäck

Hej!

Jag ska måla badrumstak i nytt badrum.
Har spacklat med våtrumsspackel och grundat med våtrumsgrund.
Blir dock osäker på kulören på er våtrumstäck. Har köpt den som heter Vit, men läste någonstans att kulören på den var S 0502-Y.
Vill gärna ha helt vitt (S 0300-N) likt takfärg. Ska jag köpa en BAS A istället då?
Vad är det för glans på våtrumstäcken? Läste också att man kan köra Scotte GT20 istället också som har lägre glans?

Med vänlig hälsning
Linus

Kommentarer

  • Hej Linus,

    tack för din fråga och tack för att du valt att måla med våra produkter.

    Kulören Vit är närmast NCS S0500-N, dock upplevs Vit lite vitare då S0500-N kan upplevas lite gråare än Vit.
    Antikvit är den kulör som mer är lik S0502-Y.
    Detta gäller för alla våra produkter.

    Väljer du istället att måla med en obruten a-bas så är denna just som du nämner mest lik S0300-N. Dock upplevs A-bas och S0300-N ofta så pass vit att den blir lite som jag beskriver "utskrifts-pappersvit" dvs så vit att den får ett litet blåvitt utseende.

    Våtrumstäck är halvblank ca 40 glans. Det stämmer att i de delar och utrymmen där Va-system (vattenavvisande) är regelmässigt godtagbart, kan istället Scotte GT 20 användas som täckfärg.
    Den har istället glans ca 20.
    Obs!
    Gäller Scotte GT 20 och får ej misstagas för vår vanliga väggfärg Scotte 20. Scotte 20 är EJ våtrumsklassad.
    .

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter. .
    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Hej Christina!

    Tack för svar. Då har jag köpt rätt kulör. Blir nog lagom med S 0500-N i badrumstaket.

    Hur upplever du glanstalet? Är 40 för mycket utseendemässigt? Kommer ha matta plattor på väggarna.

    /Linus
  • Hej Linus

    Glanstal är mycket en smaksak och många badrum målas med just våtrumstäck men här är som sagt Scott GT 20 ett bra alternativ om man upplever att man vill undvika det höga glanstalet.

    Besök gärna en återförsäljande butik för att få se uppmålade prover för de olika glanstalen.
    Scotte GT som är en produkt ur vårt proffssortiment finns dock inte alltid på lager hos alla våra återförsäljare. Rekommenderar därför att kontakta butik innan besök.

    Hälsningar
    Christina

    Christina Kundcenter Beckers Färg