Med vilken färg ska jag måla väggar inomhus i min källare?

Hej

Vi skall måla källarväggar invändigt.

Det är betongväggar som är putsade. Vilken färg skall användas på putsen? Färg som andas?

Kommentarer

  • Hej!

    Vi rekommenderar att du målar med vanlig väggfärg för inomhusmiljö i källare i bostadsmiljö.
    Det är inte en ovanligt men ej helt korrekt uppfattning kring att man bör måla med en extra diffusionsöppen färg som tex silikatfärg även i bostadsutrymmen och inredda källare/ suterräng etc.

    Javissst  kan man måla med vår Silikatfärg inomhus men vi kommer här förklara lite kring de för- och nackdelar vi ser.
    (Jordkällare/Matkällare som är helt övertäckta med tex jord är dock undantagna dessa målas vanligtvis med kalkfärger)

    Har man problem med för mycket inträngande fukt som kommer in utifrån kan inte val av färg åtgärda problemet. Problemet behöver åtgärdas utifrån för att huset inte över tid ska ta skada.

    Silikatfärg är en av de färger som är mest diffusionsöppna men har man för mycket fukt  i väggkonstruktion så behövs denna åtgärdas för att konstruktionen inte ska skadas.

    En vanlig väggfärg klarar den normala diffusion som finns i denna typ av konstruktion.

    Får man en fuktskada utifrån tex ett hål i dränering eller att platonmattan går sönder och har målat med vanlig väggfärg så upptäcker man i regel  en uppkommen problematik mycket snabbare då denna typ av färg synbart släpper från ytan om där blir för mycket fukt i konstruktionen.

    En Silikatfärgs-målad yta ser istället ofta fortfarande bra ut även om konstruktionen bakom/ putsen skadas och då är risken större att man inte upptäcker problemet i tid .

    Man skadar alltså inte konstruktionen genom att måla med vanlig väggfärger och man kan inte åtgärda ett problem genom att måla med Silikatfärg.

    Vår rekommendation är därför i första hand att måla med våra Vanlig väggfärger för inomhus.

    De är bättre lämpade och fördelar som  att de är lättare att måla med, lättare att bättramed om så behövs, mycket lättare hålla ren och ger fin yta över tid.

    Med Vänlig Hälsning

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Om man målar putsade väggar inomhus, ska de grundmålas precis som när man målar en gipsvägg eller likande?
    Carro
  • Hej Carro

    Tack för din fråga.
    Detta är lite beroende på vilken av våra väggfärger du väljer. De produkter/väggfärger som har en tillhörande grundfärg rekommenderas att grundmålas med en väggrundfärg.

    Detta då en sedan tidigare omålad puts är sugande underlag. Grundmålas ytan med grundfärg så är det sedan enkelt att få ett vackert slutresultat med två strykningar täckfärg.

    Har ni istället valt en 2 i ett väggfärg som tex Living Fusion så har den en bättre täckförmåga och behöver vanligtvis inte grundmålas.
    Living Fusion har ingen tillhörande grundfärg.
    Är den nya putsen dock mycket sugande kan man istället lägga ytterligare ett varv med Fusion.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Har ett rum i källaren som är målat med silikatfärg.

    Putsen på väggarna är ojämn lite skrovlig och jag skulle vilja få en slätare yta samt måla om väggarna.
    Hur ska man gå tillväga? Vilken produkt kan användas? Måste silikatfärgen avlägsnas.

    Mvh
    Marie
  • Hej Marie

    Tack för din fråga.

    Silikatfärg kan inomhus både spacklas och övermålas med våra vanliga spackel och väggfärger.
    Ytan måste vara ren men är ytan fast och putsen är hel behöver inte färgen slipas bort innan spackling och övermålning.
    Är ytan mycket sugande kan med fördel ytan innan spackling grundmålas med en grundfärg för vägg inomhus.
    I annat fall kan spackling med tex Rullspackel , fin och mediumspackel ske direkt på silikatfärg.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Hej,Har ett rum i källaren där jag inte vet vilken typ av färg som använts tidigare. Ingen av väggarna i rummet är ytterväggar. Färgen har inte släppt alls och känns inte kalkig.

    Vilken typ av färg hade ni rekommenderat? Har hört att om man målar med vanlig färgpå vissa typer av färgtyper så finns det risk att den nya färgen släppet.

    Mvh Caroline

    Bild på väggen..

    Caroline
  • Hej Caroline

    Tack för din fråga.
    Vanliga väggfärger kan inte målas på Kalkfärg då den har en stoftig lös yta men Väggfärger kan användas att måla över invändiga Silikatfärgsmålade ytor.
    Silkatfärg och kalkfärg är dock vanligtvis mattare än hur ytan på ditt foto ser ut.

    Det är dock svårt att utifrån bild se vilken typ av färg detta är. Våtrumsfärg är ofta halvblank.Men mer vanligt förekommande  att man utanför våtrum målat med vanlig väggfärg med högre glanstal.

    Våtrumfärg kan dock vara svår att övermåla med annan typ av färg är våtrumsfärg då denna har en avvisande yta.

    Finns misstankar om att ytan eventuellt kan vara målad med våtrumsfärg eller någon annan typ av färg än väggfärg rekommenderar vi att ni efter tvätt med målartvätt testar att med väggfärg måla på en lite mindre yta. Låt färg sitta några dagar för att se om den får vidhäftning när den torkar
      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.