Jag har köpt Elit träolja är den färglös?

Jag har köpt Elit träolja är den färglös? Jag har tidigare målat med Elit träolja och då stod det på burken att den var färglös, det gör det inte på den nya burken.

Kommentarer

  • Hej Sven Erik

    Tack för din fråga och tack för att du valt våra produkter.

    Vi har från fabrik inga brutna kulörer i vår Elit Träolja och utan levererar enbart Färglös träolja ut till butik.
    Om kulör önskas så tillblandas den på plats i butikens brytmaskin.
    Så har  du inte i butik fått din olja blandad till kulör i deras brytmaskin så är den färglös.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Jag har tidigare oljat altan med bruten elit träolja vit kulör och nu vill jag olja igen.
    Nu tänkte jag olja igen men utan färgpigment i oljan för att inte få den täckande vit.
    Funkar det? Jag vill inte ha en brunsvart altan som man får normalt med tiden utan färgpigment.
  • Hej Sven Erik

    Javisst kan du olja med ofärgad olja där du tidigare oljat med en pigmenterad olja.

    Den brunsvarta yta du beskriver som ibland uppstår över tid, kan förutom att färglös olja inte har samma uv -skyddande effekt som pigmenterad, även bero på nedslitning/grånat trä och att smuts fastnat på ytan.
    I den smuts som över tid ofta fastnar, får påväxt ofta bättre fäste och ger över tid en brun eller lite gröntonad yta.

    Vi rekommenderar därför inför inoljning med vår Terrasstvätt tvätta av altanen.
    Den löser gammal olja, smuts och påväxt. Slipar man dessutom av ytan innan den oljas igen så suger trallen mer olja och ger en jämnare kulörton vid pigmentering samt en yta som håller ännu längre.

    Detta gör att man "nollställer" den pigmentering som tidigare gjorts och du undviker på så sätt även att få den mer pigmenterad än vad som du här önskar.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Den Beckers Elite Träolja jag köpte är helt vit i sin kulör - ska den vara det???

    Tacksam för ett snabbt svar

    Bästa hälsningar
    Bosse
  • Hej Bosse

    Tack för att du använder våra produkter.
    Ja det stämmer att vår Elit Träolja ser lite vitaktig ut i burk. Den blir dock ej vit utan färglös när den "torkat till" och dragit in i virket.
    Det ligger inget från tillverkning och fabrik tillsatt pigment i vår olja utan den är helt ofärgad. Önskas någon slags brytning -kulörtorn så görs detta på plats i butik.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg