Hur kan jag se om fasaden är målad med slamfärg (Falurödfärg) tidigare?

Kommentarer

  • Hej  Lars och tack för din fråga.

    En slamfärgsmålad yta är i regel lite stofftig/ grusig i sin yta och ofta släpper pigment från ytan om man tar på den. Speciellt om det gått något år sedan den målades.
    Då slamfärg inte bildar film som tex alkydoljefärg eller akrylatfärg så kan man oftast med nagel skrapa fram trä.
    Tittar man nära kan man även se lite glimmer och luktar man på ytan så har den en karaktäristisk doft från den linolja den innehåller.

    Är du fortfarande osäker så rekommenderar vi att du tar med ett prov och besöker en av våra återförsäljande butiker. Här finner du butiker som kan hjälpa dig

    Då kan de hjälpa dig att avgöra detta vilket är viktigt att ta reda på inför en ev ommålning.

    En yta som är målad med Slamfärg eller Falurödfärg rekommenderas att även fortsättningsvis målas med färg av slamfärgstyp.

    Välkommen åter om du har fler frågor eller undrar över något i vår förklaring.

    Trevlig helg
    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg