Hur göra rent penseln

Har målat med perfekt plus fönster & snickarfärg.
Hur rengör jag penseln?

Kommentarer

  • Hej AnnCatrin

    Tack för din fråga och tack för att du målar med våra produkter.

    Penslar och verktyg rengöres allra enklast med vår Penseltvätt.

    Rena penslar är A och O när du ska måla. Rengör dina penslar med Penseltvätt. Penseltvätten löser upp de flesta färgerna på marknaden.

    Om du ska ha ett kortare uppehåll i ditt målande kan du använda Penseltvätt för att hålla penslarna i gott skick däremellan. Penseltvätt innehåller inga flyktiga lösningsmedel och har en behaglig doft. Dessutom är den skonsam mot djur och natur då den inte innehåller några miljögifter.

    Det är bäst att rengöra verktygen genast efter målningsarbetet avslutas. Stryk av så mycket färg som möjligt från penseln eller verktyget. Häll upp lagom
    mängd med penseltvätt i ett kärl. Undvik kärl som kan förväxlas med föda och håll den utom räckhåll från barn.

    Doppa penseln några gånger i Penseltvätt tills all färg försvunnit ur penseln.

    Är färgen intorkad bör penseln få stå något dygn i Penseltvätt. Bearbeta sedan penseln mot botten på kärlet tills eventuellt kvarvarande färgrester
    lossnar.
    Skölj noga med vatten. Penseltvätt och färgrester ska sedan lämnas till din återvinning.

    Penseltvätt skadar inte plast, gummi eller trä. Långvarig kontakt med produkten kan vara uttorkande på huden.
    Undvik onödigt stänk och använd skyddshandskar.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg