Måla om lackad panel i badrummet ?

Hej, ska måla om lackad "bastu"panel / Pärlspont i badrummet i stugan, funkar våtrumsgrund och täck på träpanel i badrum?

Kommentarer

  • Hej

    Det finns inga speciellt anpassade snickeri- eller lackfärger eller våtrumsgodkänt målningssystem för ytor av trä i våtrum.
    Våtrumstäck och Våtrumsgrund är anpassade att rollas på släta ytor vilket gör att den inte riktigt på trä uppnår samma vackra yta och slutfinish som snickerifärger gör.

    Pärlspont, paneltak och andra ytor av trä målas vanligtvis  med våra vanliga Lack och Snickerifärger för torra då detta oftast ger det snyggaste resultatet

    Det är ju då förutsatt att detta inte är i bastu eller i duschutrymme, utan kan ses som en mer torr och icke våtutsatt yta och att denna panel inte är sedan tidigare behandlad med en gammal fernissa.

    Stor fördel att säkerställa en god ventilation gärna med utsugande fläktsystem så att den fukt som blir inte skapar problem med påväxt på ytan.
    • Tvätta ytan med vår målartvätt
    • Slipa den lackade ytan. Bäst är alltid att slipa bort den lack som sitter på ytan. Då minskar risk att denna över tid tappar sin vidhäftning och på så vis skapar problem. Går det ej att slipa bort lack så rekommenderas att ytan mattas ned ordentligt och allt löst material tas bort.
    • Grundmåla 1-2 varv med Panelgrund, beroende hur mycket genomslag som uppkommer från de missfärgande ämnen som naturligt finns i trä. Viktigt för att Panelgrund ska uppnå maximal spärrande effekt att låta Panelgrund torka ordentligt mellan varv och innan övermålning  Här finns merinformation för  Panelgrund
    • Måla sedan  2 varv med Living Lackfärg  i önskad glans och kulör.

    Om där finns en sämre luftväxling kan även dessa ytor istället målas med våra Fönster och snickerifärger för utomhusbruk.
    Dessa innehåller påväxthämmande medel som i våra inomhusprodukter saknas. Dock finns en liten ökad risk för "mörkergulning" då dessa produkter är anpassade för att utsättas för Uv ljus mot vid målning med inomhusanpassade produkter

    Tvätta och slipa enligt tidigare ovan angivna rekommendation:
    • Grundmåla ett varv med Primex Trägrund
    • Måla två varv med Perfekt eller Front Fönster och snickerifärg.
    Här i denna länk finns ytterligare information om våra Fönster och snickerifärger för utomhusbruk

    Viktigt vid målning med utomhusprodukter inomhus att under målning och torktid sörja för god ventilation. När färgen torkat avgår inte de påväxthämmande ämnen som finns längre från ytan utan stannar inne i färgfilm.

    Utomhusprodukter torkar ofta mer långsamt inomhus än vid målning utomhus och torktid kan behöva förlängas.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg