Golvfärg Plus - går det att måla på trägolv?

Jag undrar om Golvfärg Plus går att använda på trägolv.
Vad händer om golvet har annan sorts färg sedan tidigare ? Kan den vara kvar eller måste den slipas bort?

Mvh Angela

Kommentarer

  • Hej Angela

    Tack för din fråga.
    Vi rekommenderar att du  målar ditt trägolv med  Golvfärg trä  som är bättre anpassad för trägolv.
    .
    Golvfärg Plus är mer anpassad för just hårda betongytor vilket kan göra den mindre flexibel när trä som är ett levande material rör sig vid tex temperaturväxlingar och olika luftfuktigheter.

    En gammal äldre sliten golvfärg tappar med tiden sin vidhäftning mot underlaget .
    Vi rekommenderar därför att om möjligt slipa bort den färg som där sitter för att undvika att den i framtiden ställer till problem.

    • Tvätta golvet noga med vår Inomhustvätt. Var mycket nog med att torka bort tvättmedelsrester från tvätt och andra tidigare använda skurmedel från ytan.
    ​​​​Här  i denna länk kan ni läsa med om Inomhustvätt.
    • Slipa sedan ned den gamla färgen. (Väljer man att behålla denna rekommenderas att ytan mattas ned med fint till medelfint slippapper)
    • Om golvet är målat sedan tidigare men där finns genomslag och missfärgningar från tex kvistar eller om golvet är obehandlat sedan tidigare rekommenderar vi att grundmåla ytan med Kvist och spärrgrund

    Här i denna länk kan ni läsa mer om Kvist och Spärrgrund.
    Kvist och Spärrgrund minskar risk för missfärgande genomslag från de ämnen som finns naturligt i trä. Detta ämne finns i alla träytor men är koncentrerat i kvistar.
    • Måla därefter två varv med Golvfärg trä i valfri vald kulör.

    Här i denna länk kan ni läsa mer om Golvfärg trä.
      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg