Kan jag måla om mina Ikea-möbler?

Att förnya sina lite äldre möbler med ny färg eller ny kulör och återbruka äldre möbler är både miljömässigt ett bra val men också otroligt roligt!
Vi får många frågor just gällande IKEAS möbler.
Antingen vill man måla om dem för att de blivit "gamla" och lite slitna eller så kanske möbelserie inte finns i exakt den färg och kulör som man önskar.

I denna tråd vill vi ge lite tips och råd kring hur man kan måla om Ikea möbler

Så hur gör man? Går det att måla om Ikea-Möbler?

Vår erfarenhet är att detta allt som oftast är fullt möjligt. Och vi kommer här i vår tråd ge er lite tips och rekommendationer kring hur man kan gå till väga.

Beroende på vilken IKEA möbelserie det gäller kan där ibland skilja lite i rekommendationer kring förberedande behandling och val av snickerigrund.

Vi har här valt att fokusera på den typ av yta och de typer av ytbehandlingar som är vanligaste hos Ikeas möbelserier och ger er här tips kring hur ni utifrån dessa kan gå till väga.

Vi rekommenderar att först  på Ikeas produktsida ta reda på vilket material just din möbel har.
Denna info finner ni på Ikeas webb under Produktinformation- Material och skötsel för respektive produktserie. Saknas info för just er möbel rekommendera vi er att kontakta IKEA för att få ta del av den informationen. ( Eller ta med en del av er möbel in till återförsäljande butik som då lättare kan hjälpa er att ge rekommendation kring hur och med vilka produkter vi rekommenderar använda.)

Därefter kan ni i vår svar här nedanför utgå från den grundbehandling och rekommendation som passar er möbel.

Beckers Kundcenter

Kommentarer

  • Möbler  som kan vara av trämaterial men där man lagt på en yta med  Pappersfolie, Plastfolie och eller Plastkanter eller ytor med en hård Industrilackad yta.

    Även dessa typer av ytor går att måla även om dessa ytor är svårare för färg att få riktigt bra vidhäftning mot
    Man får därför ta med i beräkning en ökad reptålighet i jämförelse med andra målade ytor och att ytorna kan behöva bättras eller målas om tidigare än andra målade material.

    Vi rekommenderar därför att innan målning:

    • Tvätta ytan noga med vår inomhustvätt. Torka noga bort alla tvättmedelsrester eller rester från andra skurmedel från ytan.
    • Matta ned ytan , gärna med ett grön skurnylon/scotch brite alt fint slippapper som ej repar,
    • Grundmåla sedan ytan 1 varv med Häftgrund
    • Måla  sedan 2 varv med någon av våra snickerifärger Living lackfärg eller Mood Professional Finish i önskad glans och kulör.
    Här i denna länk finns mer information om Mood Professional Finish och Living Lackfärg

    Beckers Kundcenter
  • Möbler som  som har en yta av Trä-material som tex Massiv Furu eller Träfiberskiva som sedan tidigare målats eller lackats med Akryllack

    Förarbete innan målning:

    • Tvätta ytan noga med vår Inomhustvätt . Torka noga bort alla tvättmedelsrester eller rester från andra skurmedel från ytan.
    • Matta ned ytan med ett fint slippapper
    • Grundmåla sedan ytan 1 varv med Beckers Häftgrund
    • Måla  sedan 2 varv med någon av våra Snickerifärger
    • Living Lackfärg eller Mood Professional Finish  i önskad glans (matt, blank eller halvblank) och valfri kulör.
    Här i denna länk till våra produkter finns mer information att läsa .
    Beckers Kundcenter

  • Möbler som  som har en yta av Trä-material som tex Massiv Furu eller Träfiberskiva som likt tex Ivar -serien är obehandlade

    Förarbete innan målning
    • Se till att underlaget är torrt, rent och fritt från damm.
    • Laga eventuella skador med Beckers Snickerispackel. Slipa hela av hela ytan med ett medelfint-slippapper.
    Målning
    • Grundmåla hela ytan ett till två  varv med Primer Lackfärgsgrund alt om där finns mycket kvist eller om träytan innehåller mycket av de i trä naturligt förekommande missfärgande ämnen med Kvist och Spärrgrund .
    • Måla två varv med Mood Professional eller Living Lackfärg
    Här finns mer information att läsa om våra grundfärger.
    Här finns mer information om våra Snickerifärger.

    OBS!
    Om ytan istället är av av andra material eller om där finns någon annan typ av behandling och som inte kan liknas dessa nämnda produktserier eller materialtyp, kan andra rekommendationer vara aktuella.
    Vi ber dig då kontakta oss för information och rekommendation.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen att ställa din fråga till oss.

    Hälsningar
    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.