Front Akrylatfärg Max vs Front Ommålningsfärg?

Hej,
Har en träfasad som är målad med akrylatfärg för ca 15 år sedan. Träet är i bra skick men har fått några mindre torksprickor på södersidan. Tänkte snygga upp den men undrar nu vad det är för skillnad mellan Front Akrylatfärg Max och Front Ommålningsfärg? Eftersom jag inte tänker byta kulör (faluröd) så funderar jag på om jag kan välja Front Akrylatfärg Max i stället för Ommålningsfärgen eftersom den verkar drygare och dessutom har ett lägre pris? För- och nackdelar mellan dessa?

Kommentarer

  • Hej Ove

    Du kan absolut välja att måla med Front Akrylatfärg Max istället för Front ommålningsfärg. Här när det är så pass länge sedan det målades så är Front Akrylatfärg Max målningssystem att föredra och det som vi i första hand här till ditt hus rekommenderar.
    Front ommålningsfärg är mer tänkt till rätt nymålade ytor som man antingen vill underhålla eller tex  byta kulör på relativt nymålad yta. Även om din fasad idag ser bra ut så har den på 15 år av väder och vid slitits.

    Hälsningar Christina
    Kundcenter Beckers Färg

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Hej! har en fråga angående Front ommålningsfärg. Går den att måla på ett tidigare målat hus oavsett vad det är målat med innan?

    mvh marie
  • Hej Marie

    Tack för din fråga.
    Front ommålningsfärg är en färg av akrylatfärgstyp.
    Om ytan sedan tidigare är målad med en Akrylatfärg går det att måla direkt med Front Ommålningsfärg.
    Detta då under förutsättningen att ytan är intakt och inte hunnit bli sliten. Som riktlinje för detta kan ses att om huset målades för längre tid tillbaks än 3-4 år så rekommenderas grundmålning. Är det rätt nyligen målat och ytan är hel och utan kratrar eller porer så behöver man inte grundmåla.

    Om ytan sedan tidigare istället är målad med alkydoljefärg rekommenderas som alltid vid system byte till akrylatfärg att ytan grundmålas.

    Är dock fasad målad med Linoljefärg eller Slamfärg så avråder vi från målning med annat än just det som den sedan tidigare var målad med.

    Är man osäkra på vad som tidigare målats med kan en hushälsa-expert vara till hjälp med detta. Det är av oss specialutbildade utbildad butikspersonal som finns i de allra flesta återförsäljande butiker, dock inte ännu hos alla bygg och stormarknader.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter. Du kan även ringa in till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 0200-21 21 22.
    Hälsningar
    Christina

    Christina Kundcenter Beckers Färg
  • Hej!
    Går det bra att använda Front ommålningsfärg på tidigare omålade ytor som endast är grundmålade?
    Med vänlig hälsning
    Torbjörn
  • Hej Torbjörn

    Tack för din fråga.
    Vår rekommendation är i första hand att måla dessa ytor med våra Målningssystem tex Perfekt Facade alt Front Akrylat.

    Men vi ser inga hinder för ett bra resultat om ytan först grundmålas med vår Primex plus grundfärg sedan slutmålas med Ommålningsfägen.

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg