Måla Taklister

Hej, har målat taket med Beckers living tak 03.
Jag vill måla listerna i taket i samma kulör . Är det 0500-N eller kanske S0502-Y som passar bäst?

Mvh Johan

Kommentarer

  • Hej Johan
    Tack för din fråga.

    Living Takfärg Vit är mer lik NCS S0500-N även om där kan finnas en liten skillnad och att NCS kulör kan upplevas lite gråare.

    Ett Tips är att vid målning av tak-list måla dessa med samma takfärg som taket.
    Detta för både samma glanstal och kulör på taklisten som i taket. Taklist kan då ses som en förlängning av taket med en mjuk övergång som ger känsla av rymd i rummet.

    Vanligtvis målas alla andra snickerier med snickeri- Lackfärg då vi på dessa ofta har både krav på utflytningsförmåga, slitage och tvättbarhet.
    Taklister har som sagt inte mer slitage än vad taket har och därför är detta här ett bra alternativ då takfärg är mycket mattare glansmässigt än vad matt snickerifärg är.
    Viktigt dock att grundmåla sedan tidigare omålade lister för att minska risk för genomslag från det naturligt i trä förekommande och missfärgande ämnen som finns.

    Övriga snickerier  tex golvlister, foder , fönster eller fönsterbänkar målas alltid med Lackfärger- Snickerifärger och inte med tak eller väggfärg.

    Här finner ni våra produkter för målning av möbler och Snickeri..

    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar är du välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg