Färg till grundmur.

Hej. Jag behöver måla grundmuren. Den är tidigare troligtvis målad med någon akrylfärg. Jag vill att färgen ska kunna andas så bra som möjligt så att fukt inifrån krypgrunden ska kunna släppas ut. Vilken färg bör jag välja och behöver den gamla färgen tas bort?  Hur bra andas er sockelfärg jämfört med silikatfärg?

Kommentarer

  • Hej Magnus

    Till just hussocklar / husgrunder rekommenderar vi vår Sockelfärg.
    Jag tycker också att det verkar troligt på det du skriver att det är just en sådan typ av färg som den idag är målad med.
    Just denna yta är mycket utsatt yta som ofta blir nedskvittrad från regn som studsar upp och tar med sig jord mm.
    En Silikatmålad yta är lite svårare att hålla ren på en sådant utsatt läge. Om er grund är utsatt för fukt så kan heller ej silikatfärg avhjälpa just den problematiken trots sin diffusionsöppenhet. Den släpper ut små mängder vattenånga och detta är alltså inte tillräckligt för att puts eller er grund inte skall brytas ned. Så finns där en problematik så råder vi er att åtgärda detta med tex dränering .

    En silikatfärg kan inte målas på en yta som är målad med annan typ av färg än just silikat. Silikatfärg förenar sig med underlaget och det kan den bara göra på ny puts eller på redan målad yta med silikat.
    Därför blir vårt råd till dig att använda vår Sockelfärg Läs mer om den här
    Om du har funderingar kring detta eller undrar över något så är du alltid  välkommen att ringa vårt kundcenter på tel 0200 -21 21 22 eller besöka någon av våra återförsäljande butiker för mer information. Du finner butiker här

    Med Vänliga Hälsningar
    Christina, Kundcenter Beckers Färg
    Christina Kundcenter Beckers Färg