Färg och lack

Hej,

Vi håller på att måla om ett gammalt matbord, det vi gjort hitintills är:

Målat ett lager häftgrund, två lager med färg.

När vi skulle lägga på klarlack så ser det på vissa ställen ut som att färgen som ligger har löst upp sig och trä lyser igenom. Jag misstänker att vi snålat lite med färgen.

Frågan är nu, kan man slipa lite lätt på det lager klarlack som vi lagat, och så måla ett ordentligt lager med färgen, och så lägga två lager lack på det sedan?

Kommentarer

  • Hej
    Vi avråder från att lägga klarlack på våra lackfärger. Då är det bättre att lägga ytterligare ett lager med den lackfärg ni målat med.

    Våra snickerifärger/lackfärger har en hårdare yta än vad klarlack har.
    Dessutom kan klarlack påverka utseendet av kulören som målats med.

    När man målar så är slitytan och hårdheten beroende av att man uppnår en viss tjocklek på färgfilm.
    Vi rekommenderar därför att måla två varv och kontrollera gärna att den färg som går åt vid din målning stämmer med den åtgång vi angivit på burk.
    Går det mindre färg så är din färgfilm tunnare och kommer slitas ner snabbare.

    Alla lackfärger behöver ä några veckor på sig att härda efter målning, även om ytan torkar snabbt så når den full slityta efter ca 3 veckor.

    hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg