Dörr och lister inomhus

Hej! Vilken typ av färg ska jag använda för mina dörrar och lister inomhus? De är sedan tidigare lackade med vitt. Vad är standard för dörrar och lister; Blank, halvblank, halvmatt och så vidare? Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej Sandra

    Tack för att du ställer din fråga till oss.
    Till dörrar, lister , möbler och snickerier rekommenderar vi vår Snickerifärg för inomhusbruk

    Ser vi till målning av tex dörrar som är lite mer utsatta för slitage så är tex Mood Professional Finish vår allra bästa och mest slitstarka snickerifärg, ett ypperligt val.
    Men alla våra snickerifärger fungerar på dessa ytor du önskar måla.

    När vi ser till din fråga kring vilken glans du rekommenderas välja så finns här inga standard svar eller generella rekommendationer. Det är helt mer en smaksak.
    Tidigare har dock halvblank varit det som flest väljer men idag är även matt och blankt mycket vanligt.

    En tanke man dock kan ta med sig är dock att de blanka lackfärgerna "synar" underlaget mer vilket gör underarbetet ännu viktigare, därmed inte sagt att underarbetet inte är viktigt vid målning med matt glans.

    Hur gör man då för att måla om snickerier inomhus

    • Om dina snickerier sedan tidigare är målade med lackfärg och inte har genomslag från kvist mm så räcker det om du målartvättar ytan med vår inomhustvätt. Var mycket noga att torka bort alla tvättmedelsrester så att ytan blir ren.
    • Mattslipa ytan med ett fint sandpapper för ökad vidhäftning.
    • Måla två varv med vald snickerifärg i önskad kulör.
    Här på vår hemsida finns ytterligare tips och råd för målning av möbler och snickerier

      Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Kundcenter Beckers Färg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.